Divukraj - recenze z pohledu sólohraní

Miluju hry se zvířátky (a lesními obzvlášť), dřevěné meeply a nádherné ilustrace, takže když jsem uviděla Divukraj, věděla jsem, že ho musím mít. Zamlouvaly se mi i herní mechaniky, workerplacement a tableau building mám ráda. Dlouho nebyl k dostání, takže když se blížil dotisk, napsala jsem dopis Ježíškovi a doufala, že stihne do Vánoc dorazit. Obchody ho naskladnily v půlce prosince (a už po svátcích byl vyprodaný), a opravdu mě pod stromečkem ta krásná krabice čekala. Jak si u mě stojí po půl roce hraní?

Věk: 13+

Sólohra: 45 minut

Ve hře Divukraj se ocitnete ve skrytém lesním království, které vzkvétá pod větvemi Prastromu. Nastal čas, aby byla založena nová města na nových územích. Je nutné postavit mnoho budov, setkat se s různými obyvateli a být svědky četných událostí. To vše v průběhu jednoho roku, než napadne nový sníh.

Budete posílat své zvířecí pomocníky na místa na herním plánu, abyste získali různé suroviny a za ně pak mohli vykládat karty do svého města. V každém tahu je možné provést jednu z akcí: umístit pomocníka, vyložit kartu, nebo se připravit na další roční období.

Roztomilá dřevěná zvířátka, suroviny z různých materiálů velmi příjemných do ruky (obzvlášť ty růžové bobule) a dechberoucí ilustrace, které pro Divukraj vytvořil Andrew Bosley. Celkově jsem z vizuálu téhle hry absolutně unešená.

V krabici se skrývá i insert, do kterého se pohodlně vejdou obalené karty. Abych nemusela mít suroviny v pytlíčcích, nechala jsem si vyrobit 3D tiskem ještě krabičky, které do něj pasují. Před hrou si je pohodlně přendám vedle hracího plánu a set up sólo hry je tím opravdu minimalizován.

Jediné, co je trochu problematické, je asi nejdiskutovanější součást této hry – kartonový strom. Vypadá sice na stole impozantně, nicméně herně je k ničemu a při hře ještě trochu překáží. Navíc se při častém skládání a rozkládání velmi rychle poničí. Já ho mám sice stále jako nový, ale jen proto, že ho vůbec nepoužívám. Při sólohraní mi vadilo, že na karty do kmene stromu špatně dosáhnu a na významné události nevidím, takže si radši všechny karty nechávám pěkně po ruce.

A ještě jedna drobná výtka, a to že na některých kartách jsou na první pohled hůř vidět některé symboly surovin, které je nutno za jejich vyložení zaplatit, protože zanikají v ilustraci. Já už s tím vůbec problém nemám, rychle jsem si zvykla, ale pamatuji si, že v první hře jsem párkrát něco přehlédla a může to tak být matoucí pro nové hráče.

V sólo hře se postavíte zlotřilému protivníkovi králi Břitvovi a jeho bandě krysáků. Hrajete tedy proti automatickému oponentovi, který také získává body.

Hru připravíte stejně jako pro dva hráče. Na lesní mýtiny položíte 3 náhodné karty lesa a hru začínáte s pěti kartami v ruce, Břitva nedostane karty žádné, ten vykládá do svého města pouze karty z Louky. Jinak vše nachystáte jako při standardní hře, dílky běžných událostí, karty významných událostí, suroviny, dobírací balíček karet a zvířecí pomocníky (hráč začíná hru jen se dvěma, další zvířátka se k němu připojí vždy při přechodu do dalšího ročního období, jedno na jaře, jedno v létě a dvě na podzim, postupně tedy může vykonávat více a více akcí).

Jak už jsem zmínila v části věnované komponentům, já si set up pro sólo hru maximálně zjednodušuji, nestavím strom, významné události si dávám k sobě pod herní plán, abych na ně dobře viděla, a suroviny nechávám v krabičce (a zpočátku jsem je nechávala v pytlíčcích, i tak to jde, jen to nebylo tak estetické). Rozložené na herním plánu sice vypadají krásně, ale výrazně to prodlužuje dobu přípravy i úklidu (a navíc se pořád někam kutálejí).

Obsluha automatického oponenta je opravdu velmi jednoduchá. Na začátku hry a pak při přechodu do dalších ročních období přesunete krysí pomocníky na určená místa na herním plánu. Blokují vždy jednu základní lokaci, jednu z karet lesa (na podzim místo toho jedno místo na Výpravě) a postupně i karty na Louce (na jaře jednu, v létě dvě a na podzim čtyři). Tyto karty nemůžete vykládat, ani odhazovat, to může pouze Břitva.

Kdykoliv vyložíte kartu do svého města (je jedno jestli z ruky nebo z Louky), Břitva okamžitě také vyloží kartu, a to z Louky. Která to bude, zjistíte pomocí hodu kostkou. Podle toho, jaké číslo vám padne (1-8), přesunete odpovídající kartu do Břitvova města.

Břitva může také získávat běžné události, a to kdykoliv má při přechodu do dalšího ročního období dostatek karet k jejich splnění. Stejně tak dostane splněné události na konci hry (toto není výslovně uvedeno v pravidlech, ale dá se dohledat na bgg ve FAQ). Musíte se tedy snažit získat události dřív, než se jich chopí Břitva.

Na konci hry dostane Břitva body (a ne zrovna málo) i za významné události, které nezískal v průběhu hry hráč. To vnímám jako největší slabinu tohoto sólo módu. Na rozdíl od hry více hráčů se tady musíme mnohem víc upínat na splnění významných událostí a někdy to prostě ani není možné. Většina z nich je závislá na kombinaci konkrétních budov a postav vyložených do města a v sólo hře se ani zdaleka nedá prolízat celým balíkem karet, i když se o to výrazně snažím, a tak někdy potřebné karty vůbec nepřijdou do hry.

Závěrečné bodování je závislé na předem zvolené obtížnosti. K dispozici máme tři. V první z nich získá Břitva 3 body za každou významnou událost, kterou nezískal hráč, a 3 body na Výpravě. Ve druhé 6 bodů za každou významnou událost a 4 body na Výpravě. Ve třetí, nejtěžší, obtížnosti získá 6 bodů za každou významnou událost a 5 bodů na Výpravě a navíc se na podzim přidá do hry o jedno zvířátko méně a hraje se tak pouze s pěti pomocníky. Kromě toho dostane Břitva vždy 2 body za každou kartu ve svém městě (3 body za každou fialovou kartu) a 3 body za každou získanou běžnou událost.

Já hraju nejradši na prostřední obtížnost. Hry jsou tak vyrovnané (výhry lehce přes 50 %). První obtížnost mi přišla příliš snadná, u třetí mi vadí to sebrání jednoho pomocníka, akcí je i tak málo, že se mi zdá, že pak už by to nebyla zábava. Kdo má rád přesné propočítávání tahů, dokáže si jistě dopočítat, jestli se mu vyplatí vyložit tu a tu kartu, nebo ne, protože za ni Břitva okamžitě dostane body v podobě další karty, a dosáhnout tak mnohem lepších výsledků. Já hraju radši víc pocitově a tak, abych si hru užila.

Divukraj je nádherně zpracovaná hra s fantastickými ilustracemi Andrewa Bosleyho a líbivým tématem království lesních zvířátek.

Pozitiva sólo módu vidím v tom, že je zde automatický protihráč, který získává body a je tak jasně stanovena výhra/prohra. Zároveň je opravdu velmi jednoduché ho obsluhovat. Na výběr máme ze třech obtížností sólo módu, můžeme si tedy zvolit tak, aby partie byly vyrovnané.

Za negativum považuji to, jak sólo mód pracuje s významnými událostmi. Je nutné se na ně mnohem více zaměřit, než při hře více hráčů. Vzhledem k tomu, že splnění většiny z nich je závislé na získání konkrétní kombinace karet, může se stát, že ani nestihnou přijít do hry a hráč má prostě smůlu. (Částečně by mohlo pomoci rozšíření Bellfaire díky novým kartám významných událostí.)

I přesto, že má drobné nedostatky, je Divukraj mojí naprostou srdcovkou. Sedí mi tématem,vizuálem i oblíbenými herními mechanikami. Uchvátil mě natolik, že jsem se kvůli němu naučila s Kickstarterem, abych mohla mít Everdell komplet včetně všech rozšíření a exkluzivních bonusů. Velmi se těším na nový vylepšený sólo mód, který přinese chystané rozšíření Mistwood a kde se hráč pokusí zachránit Divukraj před Nightweave a hordou pavouků.

Vzhledem k dosavadní úspěšnosti hry u nás věřím, že i v češtině se postupně dočkáme alespoň retailových verzí všech rozšíření a že si tak i hráči, kteří neumí perfektně anglicky (protože hra je značně jazykově závislá), budou moct vychutnat krásy Divukraje v celé jeho šíři v úžasném překladu od REXher.

Divukraj (Everdell)

Autor: James A. Wilson

Ilustrátor: Andrew Bosley