Herbaceous - recenze z pohledu sólohraní

Nádherné ilustrace bylinek od Beth Sobel a oficiální sólo mód, který pro hru vytvořil Keith Matejka (autor Hrdiny v kostce) mě nalákaly na tuhle malou karetní hru od Pencil First Games. Slibovala jsem si od ní relaxační rychlovku ke kávičce. Splnila očekávání?

Věk: 8+

Příprava: 1,5 minuty

Sólohra: 5 minut

Ve hře Herbaceous se budete snažit sesbírat z komunitní i soukromé zahrady sady bylinek a zasadit je do svých nádob tak, aby vám přinesly co nejvíce vítězných bodů.

V poměrně malé krabičce (ale ne zrovna kapesní velikosti) se skrývá krásný plastový insert, který má ovšem bohužel zásadní chybu – nevejdou se do něj obalené karty. Já jsem se je tam pokusila nacpat a krabička pak jde sice zavřít, ale rohy obalů se tím pomačkaly.

Jinak je provedení hry krásné, karty s nádhernými ilustracemi jsou kvalitní a štítky sloužící k označení soukromých zahrad jednotlivých hráčů jsou z pevného kartonu.

Při sólo hře budeme vždy hrát přesně s polovinou karet, zbylých 36 karet dáme stranou a můžeme je využít pro druhou partii. Karty zamícháme, jednu odložíme na odhazovací balíček, dvě vyložíme do komunitní zahrady, tři do naší soukromé zahrady a hra může začít.

V každém tahu nejprve můžeme (a nemusíme) zasadit nějaké bylinky do připravených nádob. Pokud se rozhodneme sázet, vybereme si libovolné bylinky z komunitní i soukromé zahrady tak, aby odpovídaly požadavkům zvolené nádoby, a lícem dolů je umístíme pod tuto nádobu. Podle počtu takto zasazených bylinek pak získáme uvedený počet bodů.

Máme na výběr čtyři různé nádoby: velký květináč pro bylinky stejného typu, malé květináčky pro páry bylinek, dřevěný květináč pro bylinky různých druhů a zavařovací sklenici, do které jako do jediné nádoby můžeme umístit speciální bylinky (můžeme sem dát i běžné bylinky, není to ale tak výhodné, nejvíc však celkově tři karty). Pokud se nám podaří umístit do sklenice od každé speciální bylinky jednu (tedy s bodovými hodnotami 1, 2 a 3), získáme navíc kartu bylinkové sušenky, která nám přidá 5 bonusových bodů).

V druhé fázi tahu musíme vyložit – při sólo hře tři – karty. Jednu do soukromé zahrady, jednu do komunitní zahrady a jednu na odhazovací balíček, a to v libovolném pořadí. Karty lížeme z dobíracího balíčku jednu po druhé a vždy se musíme rozhodnout, kam danou kartu umístíme, než vezmeme další. Ve chvíli, kdy umístíme pátou kartu do komunitní zahrady, všechny karty z ní jsou ihned odhozeny na odhazovací balíček.

Hra končí ve chvíli, kdy už nemáme prázdnou žádnou nádobu, nebo pokud dojdou karty v dobíracím balíčku. V takovém případě můžeme zasadit jednu poslední sadu bylinek do volného květináče nebo sklenice.

Sólo hra nemá stanoveny podmínky pro vítězství a je tedy o porovnání svého skóre s tabulkou, dle které můžeme získat šest různých titulů podle toho, jak se nám dařilo. Bodování probíhá stejně jako ve hře více hráčů, sečteme tedy body za každou nádobu podle počtu karet, které jsme do ní umístili, přičteme případné bonusové body za speciální bylinky a bylinkovou sušenku a nezapomeneme přičíst jeden bod za každou bylinku, která zbyla v naší soukromé zahradě.

Pro větší výzvu nám pravidla pro sólo mód doporučují zahrát si znovu se zbývajícími kartami, které jsme odložili stranou při přípravě hry, a pokusit se dosáhnout nejvyššího skóre (57+ bodů) s každým balíkem.

Víc jak 57 bodů se mi tedy podařilo získat jen málo kdy, hodně záleží na tom, jak jsou karty zamíchané, zda je vůbec zrovna v balíku trojice speciálních karet, a máme tak možnost získat sušenku s pěti body navíc, a jak zrovna karty přijdou do hry. 36 karet, se kterými hrajeme jednu partii, je poměrně málo, takže se musíme snažit nenechat si je odhodit z komunitní zahrady. Můžeme pokoušet štěstí a doufat, že přijdou karty lepší, ale bude jich pak vůbec dost na to, abychom zaplnili všechny nádoby?

Hra Herbaceous vcelku splnila moje očekávání. Je to opravdu jednoduchá, krátká hra, s nádhernými ilustracemi a relaxační atmosférou. Hodí se ke kávičce pro oddechovou chvilku, když si chci zahrát bez velkého přemýšlení.

Určitě nenadchne náročné hráče, naopak bych se ji nebála vzít na kafe s kamarádkou nehráčkou nebo začínající hráčkou. Není to hra, kterou bych sama vytahovala každý den, ale jednou za čas na ni určitě dojde. A když už začnu hrát, tak nezůstává u jedné partie, jsou opravdu krátké a vždycky je tu vysoko nastavená laťka 57 bodů, kdy si říkám: „tak ještě jednou, teď už to určitě vyjde“.

Co mě mrzí je ten insert, když už je krabička na pár karet zbytečně velká a má krásný insert, proč nemohlo být místo pro karty o pár milimetrů větší, aby se tam vešly obalené karty? Na cestování by se zase hodila trochu menší krabička. To by ovšem mohla vyřešit nedávno vydaná verze Herbaceous Pocket Edition, úplně stejná hra jen s menšími kartami a v kompaktnější krabičce (ale problém s obalenými kartami tu bude bohužel taky, podle reakcí, co jsem četla, prý krabička pak nedrží pořádně zavřená).

Pokud hledáte nenáročný karetní filler, s krásnými ilustracemi a relaxačním přírodním tématem, rádi pokoušíte štěstí mechanismem push your luck, nevadí vám náhoda v tom, jaké karty jsou zrovna ve hře a sólo mód formou vylepšování svého skóre, mohlo by vás Herbaceous zaujmout.

Herbaceous

Autor: Steve Finn, Eduardo Baraf

Autor sólomódu: Keith Matejka