Cascadia (Kaskádie) - recenze z pohledu sólohraní

Moje první hra z Kickstarteru (ze skupinové objednávky), kterou jsem prostě musela mít, jakmile jsem ji objevila. Učarovala mi vizuálem (ilustrace má na svědomí moje oblíbená Beth Sobel) i tématem. Pokud vás zajímá, jak se hraje, jak se mi líbí a jestli po ní máte skočit hned jak ji Mindok co nevidět vydá v češtině, čtěte směle dál.

Příprava: 3 minuty

Sólohra: 20-30 minut

Cascadia je abstraktní hra o divokých zvířatech a jejich životním prostředí založená na postupném přikládání dílků a žetonů z nabídky.

Odehrává se v Kaskádii, oblasti v severozápadní Americe rozkládající se na území amerických států Idaho, Oregon a Washington a kanadských provincií Britské Kolumbie a teritoria Yukon.

Ve hře se pokusíte vytvořit co nejharmoničtější ekosystém Kaskádie. Budete pokládat dílky krajiny, abyste ideálně poskládali co největší souvislá území jejích jednotlivých typů. Zároveň budete do krajiny zabydlovat zvířata tak, abyste za jejich seskupení získali co nejvíc bodů. V každé partii budou navíc skórovací podmínky pro jednotlivé druhy zvířat jiné.

V krabici najdete 85 šestiúhelníkových dílků krajiny z pevného kartonu (plus 5 startovních dílků), kartonové žetony šišek a úžasné dřevěné žetony se zvířaty pěti druhů (medvěd, jelen, losos, jestřáb, liška). Jsou moc příjemné do ruky a budete si je při hře losovat z luxusního látkového pytlíku.

Karty určující skórovací podmínky pro jednotlivé druhy zvířat jsou tarotové velikosti a zdobí je nádherné ilustrace Beth Sobel. Je trochu škoda, že na každé kartě není ilustrace unikátní (u každého druhu zvířete jsou vždy dvě stejné jen zrcadlově otočené). Nicméně vzhledem k tomu, že ve hře je vždy přítomna jen jedna karta od každého zvířete, není to nic, co by nějak výrazně vadilo.

4 různé skórovací podmínky pro medvědy

Součástí balení je také skórovací bloček a, sice jen kartonový, ale zato za mě funkční a plně dostačující „insert“, který drží krajinové dílky na místě (na žetony je látkový pytlík a karty a malé žetonky mi nevadí mít v obyčejných pytlíčcích).

Pokud se obáváte, co všechno kickstarterová verze obsahuje navíc oproti té, co bude u nás v obchodech, nemusíte se bát. Jediné, co bylo exkluzivně pro backery, je promo balíček karet obsahující ke každému zvířecímu druhu jednu novou skórovací kartu. Je sice pěkné je mít pro zvýšení variability a znovuhratelnosti hry, nicméně ta je již tak opravdu velmi vysoká a nejsou tudíž nijak esenciální (já jsem zatím promo karty ve svých 30 odehraných hrách ještě nepoužila, hraju scénáře, které s nimi nepočítají).

Promo karty

Pro sólo hru potřebujete v každé partii (stejně jako při hře dvou hráčů) 43 náhodně vylosovaných dílků krajiny. Jediná další věc, kterou musíte před hrou nachystat, jsou skórovací karty zvířat. Od každého zvířete jsou k dispozici 4 (resp. 5 v KS edici hry). Karty jsou v rohu označené písmeny A, B, C, D a postupně se lehce zvyšuje jejich obtížnost. Pro první hru je tedy doporučeno začít se všemi zvířaty označenými písmenem A. Dál už si jenom vezmete jeden ze startovních dílků, připravíte si žetony, ať je máte pěkně po ruce a rozložíte nabídku dílků krajiny a žetonů zvířat (vyložíte vrchní čtyři dílky a ke každému z nich náhodně přiřadíte jeden žeton) a můžete začít hrát.

Hra sestává z dvaceti tahů. V každém tahu si vyberete dvojici šestiúhelníkového dílku a u něj ležícího zvířecího žetonu a umístíte je do své krajiny. Nově umístěný dílek se musí vždy dotýkat alespoň jednou stranou startovního dílku nebo některého ze dříve přiložených dílků krajiny. Typy krajiny (hory, lesy, prérie, mokřady, řeky) nemusí navazovat, je to však výhodné, protože získáváte body vždy za největší souvislé území od každého typu krajiny, plus ještě (v sólové hře) vždy 2 bonusové body za taková území, která čítají 7 a víc dílků.

Zvířecí žeton můžete umístit jen na dílek, který ještě není obsazený jiným zvířetem, a zároveň je na něm dané zvíře vyobrazené. Snažíte se přitom zvířata umisťovat tak, abyste za ně získali co nejvíc bodů. To se v každé hře trochu obměňuje podle použité kombinace skórovacích karet.

Pokud zvíře umístíte na dílek krajiny, ve které žije výhradně ten daný druh, získáte žeton šišky. Ty fungují jako takový žolík, můžete ho později využít, pokud si chcete vybrat dílek krajiny a k němu jiný než odpovídající žeton z nabídky, nebo pokud chcete zahodit všechny žetony z nabídky a vytáhnout místo nich nové (to se děje automaticky ve chvíli, kdy jsou v nabídce všechna zvířata stejná, a nebo máte tu možnost i bez použití šišky v momentu, kdy jsou v nabídce tři stejné žetony). Obměnit nabídku dílků krajiny nemůžete nikdy. Občas by se i to hodilo, ale není to naštěstí tak časté, aby to bylo nějak frustrující.

Co považuji za opravdu velké plus této hry, zejména pro sólo hráče, je série patnácti výzev (scénářů), která je obsažená v pravidlech. Ty, stejně jako u předchozí hry od Flatout games Calico (Pelíšek), přidávají do hry bodovou hranici a další podmínky pro výhru/prohru. Zároveň vám boří zajeté strategie a nutí vás zkoušet zcela nové kombinace. Každý scénář také určuje, které konkrétní skórovací karty zvířat máte použít. Jediné, co mi trochu vadilo, je, jakým způsobem jsou pomocí symbolů jednotlivé scénáře popsané. I přes tabulku s vysvětlivkami jsem zpočátku složitě luštila, co vlastně mám za úkol, a u jednoho scénáře jsem si podmínky napoprvé vyložila chybně.

Ukázka výzev (scénářů)

Hned po první zkušební hře jsem se pustila do scénářů, protože mi bylo jasné, že mě to bude bavit mnohem víc, než hrát jen na skóre s porovnáním výsledku s tabulkou. Oceňuji, že scénáře opravdu stupňují obtížnost postupně a můžete s nimi začít hned od první hry. V té si vyzkoušíte skórovat nejjednodušší karty zvířat (A) a pro výhru budete mít stanovenou pouze bodovou hranici 80 bodů. Ve druhém scénáři si vyzkoušíte zvířata B, ve třetím C, ve čtvrtém D a bodová hranice stoupne na 85 bodů. Od pátého scénáře se přidají postupně vždy 1 – 3 další podmínky, které musíte splnit. Například mít určitý počet zvířat daného druhu, určený počet bodů za dílky krajiny, plný počet bodů za konkrétní zvířecí druh, nebo i restrikce jako že jelen nesmí být v lese nebo že řeky a lesy nesmí být vedle sebe. Zvyšuje se též postupně bodová hranice pro výhru. Nejtěžší tři scénáře vyžadují kromě třech podmínek také víc jak 100 bodů, což se mi zatím splnit nepovedlo (max 99). Mám tak pořád co v Cascadii objevovat.

Cascadia (Kaskádie) je nádherně zpracovaná abstraktní hra s překrásnými ilustracemi Beth Sobel a uklidňujícím tématem volné přírody a divoce žijících zvířat.

Podobně jako například v Městečkách na dlani (které mi pocitem při hraní Cascadia trošku připomíná) si pokaždé vybíráte jinou kombinaci karet, díky čemuž má hra opravdu velkou znovuhratelnost a každá partie je trochu jiná.

Nejvíce se samozřejmě nabízí srovnání s předchozí hrou od Flatout Games Calico (Pelíšek), která stejně jako Cascadia využívá šestiúhelníkové dílky (jen o něco menší) a tvoření vzorů. Cascadia mi přijde trochu přístupnější a mírumilovnější. Nejste svázaní prostorem, do kterého dílky umisťujete, a díky tomu můžete strategii trochu měnit i v průběhu hry, když vám nepřijde dílek, který jste potřebovali. Zároveň máte možnost použít žolíkové šišky, když vám nepřeje štěstí (pokud teda zrovna nějakou máte, získat jich dostatek není až tak snadné). Frustrující momenty, kdy nemáte prostě jak umístit žeton, nebo se vám nehodí žádný dílek, se sice občas vyskytnou, ale rozhodně spíš vzácněji. Scénářů je v Cascadii o 5 víc a začínají pozvolněji, co se obtížnosti týče. Prvních devět jsem zvládla na první pokus (ale s dobrým pocitem, neměla jsem dojem, že by byly přespříliš jednoduché), s dalšími už potom značně přituhovalo. (Kdežto Calico jsem i první scénář vyhrála až na třetí pokus).

Pokud máte rádi abstraktní hry, téma přírody a zvířat, dřevěné komponenty, tvoření vzorů, skládání krajiny z dílků, relaxační, ale zároveň přemýšlivé hry, hledáte hru odehranou do půl hodinky s možností hrát scénářové výzvy s postupně se zvyšující obtížností a určenými podmínkami pro výhru/prohru a nevadí vám trochu náhody, rozhodně doporučuji Kaskádii vaší pozornosti.

U mě se Cascadia velmi rychle vyhoupla mezi nejoblíbenější a nejhranější hry tohoto roku a velmi mě těší, že ji Mindok vydá, a bude tak široce dostupná na našem trhu.

Cascadia (Kaskádie)

Autor: Randy Flynn