Tussie Mussie - recenze z pohledu sólohraní

Tahle maličká karetka, prvotina Elizabeth Hargrave (autorky Na křídlech) s nádhernými květinovými ilustracemi Beth Sobel mě lákala už dlouho. Když jsem zjistila, že díky rozšíření Flower Shoppe, jde hrát i sólo, hned jsem ji pořídila. Jak se hraje a co od ní můžete čekat?

Počet hráčů: (1) 2-4

Pro sólo hru nutné rozšíření Tussie Mussie Flower Shoppe

Věk: 8+

Příprava: půl minuty

Sólohra: 15 minut

Tussie Mussie je výraz označující malé kytice, které se těšily velké oblibě ve viktoriánské Anglii. Vyměňovali si je přátelé a milenci a použité květiny byly pečlivě vybírány, protože každé z nich byl přiřazen jiný symbolický význam.

Ve hře Tussie Mussie se během tří kol pokusíte vytvořit vždy tu nejlepší kytici složenou ze 4 květin (karet) a získat tak co nejvíc bodů.

Základní hra sestává z 18 karet v pěti barvách. Každá karta představuje jinou květinu a najdete na ní kromě překrásné ilustrace i její název, počet bodů (srdíček), které za ní získáte, další efekt ve hře, a dozvíte se i jaký symbolický význam se za danou květinou skrývá.

Původní vydání hry od Button Shy Games, z jejich série mini karetních her v pouzdrech, tzv. „Wallet Games“, je dostupné pouze v Americe. Já mám evropské vydání od Quined Games, které se dá koupit i u nás, a kde jsou karty uložené v pěkné malé, pevné krabičce. Ta se dá pohodlně vzít všude s sebou, a přestože je skvěle kompaktní, vejdou se do ní karty i v obalech, včetně sólo rozšíření. Jediné, co bych ještě uvítala, je bodovací bloček, který třeba ve Sprawlopolis je, a tady v Tussie Mussie nikoliv, což je škoda, protože si musíte v průběhu hry zapisovat výsledky z každého ze tří kol a na konci hry je sečíst.

Pro sólo hru potřebujete ještě mini rozšíření Tussie Mussie: Flower Shoppe, které se u nás nedá koupit, nicméně dá se velmi snadno vytisknout jako Print&Play z PnP Arcade. Jedná se jen o 6 karet, které tvoří samostatný balíček určující, jakým způsobem budete vždy v daném tahu vykládat karty a umisťovat je do kytic.

A pokud byste si chtěli radši vyrobit i základní hru, dá se též pořídit z PnP Arcade zde.

Příprava hry nemůže být snadnější, zamícháte dva malé balíčky karet a můžete začít hrát.

V sólo hře poměříte své síly s imaginárním oponentem, novým zaměstnancem ve vašem prosperujícím květinářství. Budete ho zaučovat ve vázání kytic, ale samozřejmě budete chtít ukázat, že ty vaše jsou prostě nejlepší. V každém kole se budete muset rozhodovat, kterou ze dvou nabízených karet si umístíte do své kytice a kterou necháte svému asistentovi. Ne všechny karty jsou ale lícem nahoru a tady nastávají ta pravá dilemata.

Oproti hře více hráčů, kde aktivní hráč nabízí dalšímu hráči v pořadí vždy dvě květiny, jednu lícem nahoru, druhou lícem dolů, v sólo hře je pozice květin řízena kartami z rozšíření. V horní části karty (Deal) máte uvedeno, jak budou karty nabídnuty. Někdy tedy vybíráte ze dvou viditelných karet, jindy je jedna z nich skrytá. Liší se také to, jak potom karty ukládáte do svého květinového aranžmá. Ve hře více hráčů karty vždy zůstávají lícem nahoru/dolů tak, jak byly nabídnuty. V sólo hře máte v druhé části karty (Place) určeno jakým způsobem je smíte v daném tahu umístit do svého i oponentova aranžmá.

Vybrané karty ukládáte do aranžmá vždy postupně zleva doprava. Kolo končí, když máte každý 4 karty. Standardním způsobem sečtete a zapíšete body jak sobě, tak svému oponentovi. Oponent neprovádí žádné akce na svých kartách s označením „Před bodováním“. Pokud má ve svém aranžmá kartu se schopností umožňující využít volitelnou schopnost, získá za ni automaticky 2 body. Aby hra nebyla příliš jednoduchá, do druhého kola si ponechává jednu náhodnou kartu ze svého aranžmá, do třetího kola dokonce dvě (bude mít tedy na konci druhého kola 5 a na konci třetího 6 karet, zatímco vy vždy jen po 4).

Pokud vaše výsledné bodové skóre je vyšší než skóre vašeho oponenta, vítězíte hru. Za mistrovské vítězství je považováno, pokud se vám podařilo mít více bodů také ve všech třech jednotlivých kolech.

Pravidla obsahují také další možnosti, jak si hru ztížit.

Hra Tussie Mussie předčila moje očekávání. Vždycky jsem trochu opatrná, když se jedná o sólo mód přidávaný do hry rozšířením. Tady to ale funguje velmi pěkně. Líbí se mi, že oponent také získává body, partie bývají vyrovnané (mám kolem 50% výher) a baví mě to rozhodování se a pokoušení štěstí v tom, jestli si vezmu tuhle kartu, kterou vidím a chci, nebo radši tu druhou, na které nevím, co je, a mohla by nečekaně přihrát mému protivníkovi hodně bodů. Líbí se mi i téma a nádherné ilustrace.

Tussie Mussie je určitě o něco jednodušší než Sprawlopolis, druhá hra z portfolia Button Shy Games, kterou mám již vyzkoušenou, a kterou považuji za hodně náročnou, takže pokud vás baví Sprawlopolis svou komplexností, bude pro vás Tussie možná příliš malou výzvou.

Tussie Mussie baví opravdu moc a je společně s GROVE: A 9 card solitaire game jednou z mých nejoblíbenějších mini her, po kterých sáhnu vždy, když mám chuť si něco pěkného zahrát, ale mám málo času a prostoru, nebo se mi nechce do vyndávání a set upu větší hry.

Tussie Mussie

Autor: Elizabeth Hargrave

Autor sólomódu: Mike Mullins