Nova luna - recenze z pohledu sólohraní

Kolem téhle abstraktky jsem dlouho procházela bez povšimnutí. Sice mám ráda některé jiné hry od Uwe Rosenberga (třeba Cavernu a Indian Summer), ale tady mě nelákal vizuál, téma ani komponenty. Protože ale abstraktní hry mám ráda a Nova luna je hráči dobře hodnocena, řekla jsem si, že se jí přece jenom musím podívat na zoubek. Jak to dopadlo? 

Počet hráčů: 1-4

Věk: 8+

Příprava: 1 minuta

Sólohra: 15 minut

Nova luna je abstraktní hra, ve které si budete postupně vybírat barevné destičky z měsíčního kruhu a umisťovat je před sebe. Pokaždé, když se vám podaří splnit úkol na některé z destiček, položíte na ni žeton. Cílem je umístit všechny žetony co nejrychleji. 

Komponenty

V poměrně velké krabici najdete 68 kartonových destiček ve 4 barvách (červené, žluté, modré a tyrkysové), dřevěné žetonky (bílé, černé, oranžové a modré) a kartonovou figurku měsíce a měsíční kruh. Kvůli němu má taky krabice větší rozměry, jinak by stačila klidně čtvrtinová. 


Barevné spektrum hry je zvláštní. Ale tyrkysovou mám ráda a oranžové, kterou opravdu nemusím, se dá v sólohraní krásně vyhnout, když nepoužijete oranžové žetony, což mě potěšilo. Vlastně mě až překvapilo, jak dobře hra na stole vypadá, na fotkách to tolik nevynikne a krabice mě svým vzhledem vyloženě odrazovala.

 Z pohledu sólohraní

Příprava hry je jednoduchá. Vezmete si žetony jedné barvy a utvoříte z nich 2 sloupečky (o 8 a 13 žetonech). K měsíčnímu kruhu umístíte figurku měsíce a 11 náhodně vytažených destiček.

Sólová hra se hraje na dvě fáze. V první fázi se budete snažit co nejrychleji umístit 8 žetonů z prvního sloupečku. Vybíráte vždy ze třech destiček nejblíže figurce měsíce a nabídku destiček nijak nedoplňujete. Konec první fáze nastane ve chvíli, kdy umístíte 8 žetonů a rozhodnete se doplnit nabídku. Případně pokud vám dojdou dílky v nabídce (v takovém případě si pak musíte ještě připočíst 10 bodů za každý zbývající žeton z prvního sloupečku).

Jakmile doplníte nabídku destiček, začíná druhá fáze. Během ní musíte umístit všechny zbývající žetony.


Na rozdíl od hry více hráčů, kde vítězí hráč, který nejrychleji umístil své žetony, a na konci hry se nepočítají žádné body, u sóla si budete sčítat číselné hodnoty na destičkách, a to na konci první i druhé fáze. Celkový součet těchto dvou výsledků je potom vaše výsledné skóre. Čím nižší bude, tím lépe. Jedná se tedy o sólo mód typu „překonej své skóre“ s tím, že je zde stanovena hranice pro úspěch, a to mít méně než 100 bodů.  

Dostat se pod 100 bodů není vůbec jednoduché. Značně to komplikuje fakt, že nabídka destiček je velmi omezená a extrémně náhodná. Může se vám tak stát, že máte ve hře třeba jen jednu nebo dokonce žádnou destičku jedné barvy.

Mně se „vyhrát“ podařilo z 15 her jednou (98 bodů) a třikrát jsem měla rovných 100. To, že je bodová hranice výzva, mě motivovalo k dalšímu zkoušení, nicméně po pár hrách mi to vzhledem k velké náhodnosti nabídky destiček přišlo spíš frustrující. 

Závěrem

Nova luna je čistě abstraktní hrou, která nezabere moc času, ale dokáže vám pěkně potrápit mozkové závity.

Komponenty nijak neoslní, ale použitý materiál je kvalitní a díky převaze kartonu je hra cenově dostupnější. Hodnocení vizuálu je velmi subjektivní, mně se osobně tolik nelíbí, ale vím, že hodně lidí má opačný názor. Na stole ovšem vypadá lépe, než jsem čekala.

Sólo mód řešený stylem vylepšování svého skóre je u abstraktních her obvyklý. Nova luna má navíc stanovenou bodovou hranici pro úspěch, kterou není snadné pokořit. Nutí vás to tedy hru znovu zkoušet. Zároveň je ale nabídka destiček u sóla hodně omezená a náhodná, což mi po pár hrách přišlo frustrující a demotivující.

Pokud hledáte cenově dostupnou, abstraktní přemýšlivou hru a budete hrát i ve více hráčích, a sólo spíše příležitostně, Nova luna určitě stojí za vyzkoušení.

Pro hraní převážně sólo bych ji nedoporučila, myslím, že má mnohem větší potenciál ve hře více hráčů. Pro sólohraní bych z abstraktních her sáhla raději například po Kaskádii nebo Projectu L.

 

Nova luna

Autor: Uwe Rosenberg, Corné van Moorsel

Ilustrátor: Lukas Siegmon

Vydavatel: TLAMA games, Edition Spielwiese

Čeština: ano, lokalizace


Komentáře