Petrichor - recenze z pohledu sólohraní

Moje první a zatím jediná Mačka vo vreci od Ihryska. Hra mě zaujala svým vizuálem už když chodila v mačkách dalším lidem, a tak jsem si na ní i tak trochu myslela. Po prolistování pravidel se mi do ní ale moc nechtělo a uběhlo půl roku, než jsem se odhodlala ji rozehrát. Tak se pojďme podívat, jestli to stálo za to.

Příprava: 3 minuty

Sólohra: 30-45 minut

Petrichor
, to je příjemná vůně po dešti, který zchladil půdu po delším období sucha a tepla.

Ve hře Petrichor budete ovládat počasí. Vaším úkolem bude stát se co nejcennějším mrakem, který umožní růst co největšímu množství plodin.

Jedná se o hru s mechanikou area control, kdy budete tvořit a přemisťovat mraky, přidávat do nich své kapky a v příhodnou chvíli kapky z mraků vypršíte na pole s konkrétními plodinami tak, abyste za své kapky získali při sklizni co nejvíce bodů (každá plodina se boduje jinak). Kdy a jak často sklizeň nastane, je také v každé partii jiné a můžete to v průběhu hry ovlivnit pomocí hlasování.

V krabici najdete herní plán a hrací destičky plodin z pevného kartonu, karty (včetně balíčku pro sólo hru), tři speciální kostky sklizně a jednu obyčejnou pro sólo hru, kartonové mraky, blesky a žetony, dřevěné žetony a průhledné skleněné kamínky (znázorňující kapky) v barvách jednotlivých hráčů (červené, žluté, zelené, modré). Hra obsahuje i pěkně řešený plastový insert.

Celá hra je krásně ilustrovaná a na stole moc hezky vypadá. Manipulace se skleněnými kamínky působí uklidňujícím dojmem a skvěle se hodí k tématu deště.

Kartonové mraky s blesky vypadají sice parádně, ale jejich neustále nandávání při hře poměrně zdržuje a musí se s nimi manipulovat opatrně, aby se nezničily, takže jsem brzy začala blesky do mraků jen tak pokládat.

Ikonografie na kartách pro sólo hru funguje velmi dobře a bez problémů poznáte, jakou akci má váš automatický oponent vykonat. To se bohužel nedá říct o kartách hráče, na kterých kromě ilustrace najdete jenom symboly počasí, které můžete zahrát a pro které zároveň můžete v daném tahu hlasovat. Jednotlivé akce na základě symbolů nejsou zrovna intuitivní a tím, že ještě stejný symbol označuje dvě různé akce v závislosti na herní fázi, mi velmi trvalo, než jsem si zapamatovala, co se bude použitím které karty (a hlasování) dít a hru to zpočátku zbytečně zdržovalo a komplikovalo. Naštěstí je k dispozici alespoň lama karta, kde jsou obojí akce popsané. Chápu, že autorům asi šlo o graficky čistý design, karty jsou opravdu nádherné, ale přece jen bych ocenila spíš, kdyby mě víc navedly k tomu, co mohu hrát.

Sólo hra trvá čtyři kola. Hrací deska s počitadlem kol, bodů a hlasováním bude tedy otočena na stranu ukazující 4 kola (hra více hráčů se standardně hraje na 6 kol). Z destiček úrody, které mají na sobě v rohu ikonu Jižního větru, náhodně vyberete 6 a položíte je do 3 řad po 2 destičkách seřazené vzestupně podle čísel. V každé partii tak bude pole obsahovat trochu jinou kombinaci plodin. Hodem kostky určíte, na které dvě destičky umístíte mrak s kapkou vašeho oponenta. Poté připravíte stejným způsobem jeden mrak s vaší kapkou. Budete hrát proti automatickému oponentovi, Jižním větrům, řízenému balíčkem 9 karet. Automa hraje vždy první, potom jste na tahu vy. Začínáte s osmi kartami v ruce.

Kolo se dělí na 4 fáze. V první, akční fázi, se budete střídat v hraní karet akcí. Nejprve otočíte kartu automatického protihráče a provedete jeho akci (např. přidat kapku, vytvořit nebo přemístit mrak apod.). Na zadní straně pravidel je pěkný přehled všech akcí Jižních větrů, pokud byste si nebyli jisti, co která karta znamená. Abyste věděli, kterého pole se bude akce týkat, využijete opět hod obyčejnou kostkou. Poté jste na řadě v hraní karet podle běžných pravidel vy.

Kromě toho, že provádíte akce na destičkách úrody, zároveň ještě hlasujete o počasí, nebo přivoláváte sklizeň (automa má na svých kartách také vždy uvedeno, jak hlasuje). Ve druhé fázi se pak počasí vyhodnotí (vždy dva ze čtyř efektů, které měly nejvíc hlasů). Pokud je někde stejně hlasů, rozhodujete vy, který efekt se v danou chvíli vyhodnotí. Třetí fáze – sklizeň – při které probíhá bodování, nastává jen v případě, že všechny tři kostky ukazují symbol sklizně, automatickému hráči nezbývají v zásobě žádné kapky a nebo pokud probíhá poslední kolo hry. Ve čtvrté fázi úklidu potom přehodíte kostky sklizně (jestliže sklizeň v tomto kole neproběhla, tak jen ty, které ještě ikonu sklizně neukazují) a získáte nových osm karet na ruku.

Petrichor je vizuálně krásná hra s neobvyklým tématem počasí zajímavě zkombinovaným s herní mechanikou area control, tedy získávání převahy na jednotlivých polích.

Sólo mód, jehož autorem je Dávid Turczi, je řešený formou automatického protihráče řízeného balíčkem karet, což mám obecně velmi ráda. Ovládání automy je jednoduché, porazit ji už tak snadné není a hry byly bodově velmi vyrovnané.

Je potřeba počítat s tím, že naučení hry chvíli zabere a první partie se mohou protáhnout, budete pravděpodobně hodně koukat do pravidel, nebo lama karty, co vám která akce a odpovídající hlasování přinese. Po úvodních hrách, kdy si vše zapamatujete, hra už krásně plyne a dá se zvládnout i za lehce přes půl hodiny.

Pokud máte rádi hry s krásným designem a komponenty, přírodní tematiku a chcete si vyzkoušet středně náročný area control se skvěle fungující automou, pak by Petrichor neměl uniknout vaší pozornosti.

Petrichor

Autor: David Chircop