Honey Buzz - recenze z pohledu sólohraní

Jakmile jsem objevila existenci téhle nádherně ilustrované hry od Elf Creek Games kombinující workerplacement (umisťování pracovníků v podobě rozkošných včelích meeplů) a stavění úlu z dílků, věděla jsem, že ji musím mít. Prvních pár kousků dostupných vloni ve Světě deskových her jsem ale prošvihla a zadala si předobjednávku. Ta měla dorazit v březnu 2021… O rok později je dotisk opravdu tady, tak se pojďme na hru podívat blíž.

Příprava: 7 minut

Sólohra: 30-40 minut

Ve hře Honey Buzz se včely rozhodly začít obchodovat s medem. Věří, že když ho budou medvědům, jezevcům a dalším obyvatelům lesa prodávat, ti nechají na oplátku jejich úl na pokoji.

Vaším úkolem bude co nejlépe spravovat vaši část úlu a vést včelí pracovníky. Pomocí nich budete rozšiřovat úl a vytvářet prázdné buňky plástů, umisťovat do nich různé druhy nektaru a z něj vyrábět med. Ten potom můžete prodat na Medvědím trhu nebo použít na plnění objednávek, které si jednotlivá zvířátka zadávají.

V krabici z druhého tisku retailové verze najdete i parádní insert.

V krabici najdete spoustu komponent, které si ale pohodlně uložíte do skvělého plastového insertu. Ten je, podle toho co jsem četla, součástí až právě druhého tisku retailové verze, takže v tomto se dlouhé čekání na dotisk vyplatilo.

Komponenty i ilustrace jsou opravdu luxusní.

Produkce hry je úžasná. Přestože retailová verze neobsahuje některé deluxe komponenty (dřevěné mince, akrylové dílky nektaru apod., které se dají případně dokoupit samostatně), zpracování hry je opravdu na vysoké úrovni. Dílky a žetony jsou z pevného kartonu, dřevěné včeličky a ilustrace zvířátek od Anne Heidsieck jsou nesmírně roztomilé a kousky medu z materiálu podobajícímu se na dotek gumovým medvídkům jsou opravdu k nakousnutí (spolu s bobulemi z Divukraje se rozhodně řadí k nejzajímavějším herním komponentům v mé sbírce).

Ukázka karet objednávek s ilustracemi Anne Heidsieck.

Kapičky medu jsou jedněmi z nejzajímavějších komponent vůbec.

Sólo mód je řešený zvláštním kombinovaným způsobem. Najdete tu dvě dřevěné figurky Trubců, kteří budou vaším pomyslným oponentem, a balíček karet, který řídí jejich pohyb. Budou vám překážet a kazit tak vaši pilnou práci na stavbě úlu. Nejedná se ale o automu v pravém slova smyslu, protože nezískávají žádné body a hra je tak o vylepšování svého skóre (s danou podmínkou – bodovou hranicí – pro výhru/prohru).

Karty pro sólo hru jsou oboustranné - váš včelí oponent vykoná vždy 2 akce.

Sólo karty jsou oboustranné, v každém tahu jednu otočíte a vykonáte za Trubce dvě dané akce. Jednou je vždy přesunutí jednoho z hnědých včelích meeplů na určené pole (blokují vám tak vždy dvě možnosti, jeden se přesouvá na polích v levé části herního plánu, druhý v pravé). Druhou je pak obvykle posunutí jednoho druhu medu na stupnici určující jeho cenu na Medvědím trhu, nebo odstranění jednoho žetonu nektaru z pole.

Příprava hry je o něco delší, než bych si na sólo přála. Ale insert, ve kterém můžete mít dílky hezky uspořádané podle typu, ji hodně usnadňuje.

Připraveno - jde se na hru.

Až na pár změn je set up stejný jako při hře dvou hráčů. Využijete tedy stranu horní hrací desky s označením pro 1-2 hráče, do každého ze třech balíčků karet objednávek dáte 2 velké objednávky a na ně jednu malou a použijete 16 žetonů nektaru (4 od každého druhu).

Medvědí trh

Důležité je nezapomenout také umístit dílky medu a pylu na trh až do druhých políček odshora. To bych ocenila, kdyby bylo zdůrazněno i v pravidlech pro sólo hru a ne jen uvedeno kurzívou jako poznámka pro hru 2 hráčů v hlavní části pravidel, kde se to snadno přehlédne (nebo alespoň mě se to přesně stalo). Jakmile totiž 4 z 5 položek nabízených na trhu klesnou do posledního políčka, hra končí (pokud tedy dřív nedojdou 2 ze 3 balíčků objednávek).

Startovní dílky mají lehce odlišné kresby, abyste je od standardních dobře poznali.

Do začátku hry obdržíte jednoho včelího pracovníka, 5 mincí a 4 startovní dílky úlu, které sestavíte do tvaru daného kartou počátečního nastavení (vylosujete dvě a jednu z nich si vyberete). V každé partii je tedy postavení dílků v úlu na začátku hry trochu jiné.

Karty nastavení startovních dílků - zelené jednodušší, žluté pro pokročilé.

Znovuhratelnost zvyšuje také to, že si v každé hře vylosujete jinou kombinaci karet královniných úkolů (pro sólo hru využijete speciální sadu těchto úkolů, které se trochu liší od těch pro více hráčů). Abyste v sólo hře vyhráli a mohli si spočítat celkové vítězné body, musíte získat dostatek bodů právě z těchto úkolů.  Nutí vás to tedy se pokaždé zaměřit na něco jiného (mít na konci hry hodně/málo včelích pracovníků, co nejvíce vyřízených objednávek, nektar nebo naopak prázdné buňky v úlu v určitém postavení (řady/trojúhelníky) apod. Před začátkem hry si můžete zvolit stupeň obtížnosti a podle toho se liší počet bodů, které musíte za úkoly získat. Přijde mi ale, že obtížnost se reálně hodně liší podle kombinace úkolů, které si vylosujete. Například je mnohem snazší dosáhnout většího počtu bodů, když ke splnění všech úkolů potřebujete nějakým způsobem hodně nektaru, než když do toho musíte řešit prázdné buňky nebo málo pracovníků. Takže já hraju nejradši tím způsobem, že se vždycky snažím mít za úkoly co nejvíc bodů a tabulku obtížnosti moc neřeším.

Královniny úkoly pro sólo hru - použijete vždy od každé barvy jeden.

V průběhu hry se střídáte na tazích. První hraje hráč, potom následuje tah trubců. Ve svém tahu vždycky umístíte včelího pomocníka na jedno z polí, které neblokuje žádný z trubců, a vezmete si odpovídající dílek. Ten následně přidáte do svého úlu. Pokud tím vytvoříte prázdnou buňku kompletně obklopenou dílky, aktivujete všechny akce, jejichž ikony tuto buňku obklopují. Někdy se jich podaří spustit opravdu pěkný řetězec. Pokud už nemáte žádné pracovníky, musíte svůj tah využít na jejich navrácení z herního plánu do své zásoby.

Akcí, které můžete spustit, je hned několik druhů. Budete sbírat nektar, produkovat med ve svém úlu, prodávat ho na trhu nebo plnit objednávky, získávat nové včelí pracovníky, nebo mince ze společné zásoby. Jedna z ikon funguje také jako žolík a můžete si zvolit, kterou ze jmenovaných akcí vykonáte.

Abyste mohli do svého úlu umístit nektar a následně med, musíte dodržet vzor daného druhu nektaru.

Tah vašeho fiktivního oponenta sestává z otočení karty a vykonání pohybu jednoho z trubců na určené pole (pokud už na něm není) a akce. Tou může být odstranění jedné karty objednávky, snížení hodnoty nejhodnotnějšího medu a pylu a nebo (když je na kartě uveden konkrétní druh nektaru/medu) si vyberete, zda snížíte hodnotu daného druhu medu na trhu, nebo odstraníte žeton tohoto druhu nektaru, který je nejblíže vaší včelce na poli.

Včelka se pohybuje po poli a sbírá nektar.

V závěru hry si spočítáte body dosažené za královniny úkoly. Pokud se vám podařilo dosáhnout hranice určené zvolenou obtížností, zvítězili jste a spočítáte si finální skóre. Do toho se přičte hodnota karet splněných objednávek, mincí a případně bod za každý med nebo pyl zbývající ve vašem úlu.

Dohraná partie

Hra obsahuje ještě pokročilou variantu, která upravuje sbírání nektaru na paměťovou verzi, dílky jsou totiž položené obráceně, takže není vidět, jaký druh nektaru je kde. I tuto variantu je možné hrát sólo, mě to ale nelákalo ani vyzkoušet.

Honey Buzz je nádherně zpracovaná hra s roztomilými ilustracemi Anne Heidsieck a luxusními komponenty. Zejména kapičky medu se řadí k jedněm z nejzajímavějších herních komponent, se kterými jsem kdy hrála.

Příprava hry je trochu delší, než bych si přála, protože je nutné na herní plán vyskládat větší množství komponent. Značně ji ale usnadňuje insert, který je součástí tohoto druhého tisku retailové verze, a sólo hra je odehraná kolem půlhodiny, takže se vyplatí dát si více partií po sobě.

Hra zajímavým způsobem kombinuje mé oblíbené mechaniky – workerplacement, tedy umisťování pracovníků (jako též například v Divukraji nebo Vinohradu), a tile placement + pattern building, tedy umisťování dílků tak, aby tvořily určité vzory (podobně jako např. v Kaskádii nebo Pelíšku). Co mě na hře baví úplně nejvíc je pak to, jaká komba akcí je možné spustit při vytvoření buňky v úlu. Přináší to podobně uspokojující pocit jako například, když se vám povede spustit dobře nakombinovaný řádek akcí ve hře Na křídlech.

Co mě trochu mrzí je, že je sólo jen o vylepšování svého skóre (i když je tu alespoň stanovená hranice pro výhru/prohru). Osobně radši hraju proti automě, kterou je možné porazit. Tady vám sice kartami řízení včelí trubci blokují některá pole a posouvají hru k jejímu konci odebíráním žetonů nektaru a posouváním medu a pylu na stupnici Medvědího trhu, ale nezískávají žádné body.

Ocenila bych také, kdyby bylo ve hře ještě více karet královniných úkolů pro sólo hru, což by zvýšilo znovuhratelnost. I takto je možných kombinací poměrně hodně, takže ve většině partií jsem byla nucena zkoušet nové strategie, ale kdyby bylo úkolů všech barev po šesti (tak jako oranžových), bylo by to ideální. Je dost možné, že to je nerealizovatelné přání, nicméně již se chystá rozšíření, které by mělo přidávat hned několik modulů a množství možností jak obměnit hru, aby byla pokaždé trochu jiná, by se s ním mělo značně zvětšit.

Těším se, až si hru zahraji také ve více hráčích, zejména část workerplacementu zde nabere jiných rozměrů (musíte vždycky umístit více včel, než jich na stejném poli bylo umístěno naposledy). Na druhou stranu se ale pravděpodobně může trochu protáhnout čekání na tah, když si spoluhráč bude vyhodnocovat svůj řetězec akcí.

Každopádně Honey Buzz se zařadil k mým oblíbeným hrám a jsem hodně zvědavá, co nového přinese chystané rozšíření Fall Flavors

Honey Buzz

Autor: Paul Salomon