Parky + Po setmění - recenze z pohledu sólohraní

Obvykle píšu recenze nejdřív zvlášť na základní hru a pak až samostatně na rozšíření, ale tady udělám výjimku a sepíšu vám to všechno pěkně pohromadě. Za prvé hra u nás vyšla zároveň i s rozšířením a za druhé  jsem dlouho měla a hrála jenom základní hru, kterou jsem vloni dostala v angličtině, ale pořád tomu něco chybělo… Hádáte správně, byly to některé vylepšující prvky z rozšíření Po setmění. Ale konec předbíhání, pojďme se na vše podívat podrobněji.

Sólohra: 40 minut

Ve hře Parky budete v roli dvojice turistů vyrážet v průběhu čtyř ročních období na procházky do přírody, budete se snažit navštívit co nejvíce národních parků a pořídit přitom spoustu jedinečných fotografií.

Rozehrané sólo základní hry Parky

Díky rozšíření Po Setmění budete moct také tábořit, což vám přinese zajímavější strategické možnosti, stejně jako nové karty parků se speciálními bonusovými akcemi. Zcela nové karty roku pak přidají další možnosti získávání bodů.

Parky: Po setmění - nové karty parků se speciálními bonusovými akcemi

Parky: Po setmění - nové karty roku (osobních cílů)

Parky: Po setmění - akce kempů

Po produkční stránce je hra opravdu luxusní. Krabice menších rozměrů je napěchovaná obsahem. Vše je uloženo v promyšleném insertu od firmy GameTrayz. Jeho součástí jsou také přihrádky pro krásné dřevěné žetony, díky nimž hru rychle nachystáte. Pokud obalíte karty a budete chtít do základní krabice uložit i rozšíření, budete se muset smířit s trochu nadzvednutým víkem, ale jde to. Já sice nemám moc ráda, když víko úplně nedoléhá, a je k vzteku, že výrobci na obalování karet nemyslí rovnou, ale alespoň na šířku tam karty pasují dobře a je to za mě lepší než dávat rozšíření zvlášť do krabičky.

Parky - co se skrývá v krabici

Parky: Po setmění - co se skrývá v krabici

Hlavním lákadlem vizuálu Parků jsou jednoznačně ilustrace karet parků. Ty hezky vyniknou na kartách tarotových rozměrů a jsou dílem většího množství umělců ze seskupení Fifty – Nine Parks Print Series, což je zajímavý projekt ručně tištěných plakátů oslavujících krásu amerických národních parků.

Oproti tomu grafika karet vybavení se mi vůbec nelíbí a přijde mi, že prostě na hracím plánu vedle krásných ilustrací parků působí „jak pěst na oko“.

Grafika karet vybavení se ke krásným ilustracím parků nehodí

Hru pro jednoho hráče připravíte v podstatě stejně jako při hraní ve dvou. Na herní plán tedy na vyznačená místa umístíte balíčky karet čutor, období, parků a vybavení. Tři karty parků taktéž vyložíte lícem nahoru, jen karty vybavení zatím žádné otáčet nebudete. Hru začínáte s jednou čutorou (a pokud hrajete s rozšířením, tak ještě s jedním žetonem zvířete), fotoaparátem i žetonem prvního hráče. Stejně jako při hře více hráčů si také zvolíte jednu ze dvou karet roku za svůj osobní cíl (získáte za ni dodatečné body na konci hry). Tady je zásadním vylepšením zcela nový balíček karet roku z rozšíření Po setmění (nahrazuje balíček původní), které jsou promyšleněji řešené tak, aby bylo možné za ně nasbírat více bodů. Navíc máte při hře s rozšířením možnost získat další tyto karty v průběhu hry.

Připravená hra bez rozšíření

Hlavní část hry, tedy přesouvání turistů do různých míst cesty, se odehrává na turistické trase sestavené z dílků, která se v průběhu hry v každém ročním období proměňuje a postupně prodlužuje. Na jednu stranu to hru činí rozmanitější, že políčka na cestě nejsou pokaždé ve stejném pořadí, na druhou stranu mě nutnost 3x za hru dílky posbírat - přidat dílek – zamíchat - znovu rozložit vždycky trochu štve. Kartičku konce cesty položíte nahoru speciální stranou pro sólo hru.

Pokud hrajete s rozšířením, vyberete si ještě 3 z 5 destiček kempů, které poskytují opravdu zajímavé akce (které se také drobně mění otáčením destiček na opačnou stranu v průběhu hry) a rozložíte je pod cestu. Tři žetony stanů umístíte na cestu (od konce a ob jednu destičku cesty).

Připravená hra s rozšířením Po setmění

Podle počasí na aktuální kartě roku rozmístíte žetony vody a slunce na cestu (počínaje druhou destičkou).

Správci parku spolu mohou sdílet políčko, nikdy ale nestoupnou na destičku, na které stojí hráč

V sólo módu vám bude vaši snahu o získání co největšího počtu bodů znesnadňovat dvojice správců parku. Ti nesbírají žádné body, takže se jedná o sólo typu vylepšování vlastního skóre. Budou vám pouze blokovat políčka a poměrně rychle postupovat po trase kupředu, abyste neměli moc času se na cestě zdržovat. Pohyb správců je řízený pomocí karet vybavení, vždy se posune jeden ze správců o 1-3 pole podle ceny otočené karty vybavení. Navíc budou správci po cestě sbírat žetony vody a sluncí a umisťovat si je na časomíru. Jakmile nasbírají tři stejné žetony, spustí se speciální událost daná právě otočenou kartou z balíčku pro sólo hru. Vždy se jedná o nějakou negativní událost, například vás donutí odhodit veškeré vaše žetony určitého druhu nebo přesunout turistu na trase. Tohle je prvek, který mi na oficiálním sólo módu Parků vadí nejvíc, protože hru příliš mění oproti hře dvou hráčů a přináší zbytečné škodění navíc, což nemám ráda (jak jsem již zmiňovala například v recenzi na Floriferous).

Dohraná sólo partie s rozšířením

Vzhledem k tomu, že radši hraju proti automě (obzvláště pokud jde o workerplacement) a že jsem na ni zaznamenala kladné ohlasy, rozhodla jsem se vyzkoušet ještě fanouškovskou sólo variantu Ranger Ron 2.0. Běžně preferuji oficiální pravidla a sólo módy a nejsem příznivcem house rules a podobně, ale tady jsem opravdu ráda, že jsem automu Marka Outtena (na bgg jako dukefanblue2005) vyzkoušela a rozhodně už Parky v sólu nebudu hrát jinak než s rozšířením Po setmění a proti Rangeru Ronovi. Tato varianta mnohem lépe simuluje hru dvou hráčů (častěji se střídá držitel fotoaparátu, karty parků se více obměňují a v nabídce jsou vždy tři jako při běžné hře a nejsou zde přidané žádné škodící události navíc) a Ranger Ron získává body a není snadné ho porazit (na výběr máte tři stupně obtížnosti). Ovládání automy je jednoduché, akce správců řídí balíček karet, který najdete ke stažení na bgg

Parky jsou oddechovou hrou, ve které se s dvojicí turistů vydáte objevovat krásy amerických národních parků. Budete se snažit navštívit co nejvíce krásných míst, pořídit jedinečné fotografie a získat tak samozřejmě co nejvíce bodů.

Rozšíření Po setmění přináší zajímavé možnosti strategie díky novým kartám parků se speciálními bonusovými akcemi, tábořištím a zcela novému balíčku karet roku, které můžete navíc získávat i v průběhu hry. Hru činí zábavnější a o něco hráčtější.

Líbivou grafiku hry plnou nádherných ilustrací parků a dřevěných žetonů uložených ve speciálních přihrádkách od firmy GameTrayz trochu kazí jen karty vybavení, které mi k celkovému vizuálu hry vůbec nesedí.

Sólo mód, který je součástí hry, je založený na překonávání svého předchozího skóre. Správci parku nejsou oponentem v pravém slova smyslu, nezískávají body, blokují políčka, nutí vás rychle postupovat po trase a na základě sebraných žetonů spouští speciální negativní události. Zážitek z hraní je tak o dost jiný než ze hry ve dvou hráčích. Já tohle škodění nad rámec běžných pravidel v sólu nemám ráda, navíc preferuji hraní proti automě, takže mi oficiální sólo příliš nevyhovovalo. Pokud to máte podobně, doporučuji vyzkoušet fanouškovskou variantu z bgg Ranger Ron 2.0. Mnohem lépe simuluje hru dvou hráčů, snadno se ovládá a máte na výběr tři stupně obtížnosti.

Jsem ráda, že jsem měla možnost vyzkoušet si Parky včetně rozšíření Po setmění, díky němuž si hra obhájila své místo v mé sbírce. Pokud vám také přišlo, že základní hře něco schází a je příliš repetetivní s málo možnostmi strategie, doporučuji dát rozšíření šanci. Hardcore hráče neosloví pravděpodobně ani tak, ale pro mě už je teď pěknou hrou na příjemné odpočinkové hraní.

Za poskytnutí hry včetně rozšíření na recenzi velmi děkuji vydavatelství Albi.

Parky (Parks)

Autor: Henry Audubon