Vinohrad - recenze z pohledu sólohraní

Hra Viticulture, neboli v české lokalizaci Vinohrad, mě lákala již velmi dlouho. Má pro mě jakožto milovníka vína zajímavé téma, ilustrovala ji má oblíbená Beth Sobel a je z produkce Stonemaier Games, což je příslibem dobrého sólo módu v podobě automy, stejně jako v milovaném Na křídlech. Jedná se už o starší kousek, takže by si mohl leckdo říci, zda vůbec ještě stojí za to. Stále se ale drží v top hrách na Boardgamegeeku. Právem? Pojďme se na to podívat.

Počet hráčů: 1-6

Věk: 13+

Příprava: 3 minuty

Sólohra: 30-40 minut

Ve hře Vinohrad bude vaším cílem vybudovat to největší vinařství v italském Toskánsku. Budete vysílat vaše pracovníky pěstovat vinnou révu, budovat stavby vylepšující fungování vinice, sklízet hrozny a vyrábět z nich červené, bílé, růžové i šumivé víno, které následně využijete k plnění objednávek od obchodníků. Ve vaší snaze vám budou pomáhat také různí návštěvníci.

V průběhu ročních období se budou měnit akce, které můžete vykonávat. Na jaře umístíte svého kohouta na stupnici vstávání a získáte bonus z odpovídajícího řádku. V létě budete umisťovat pracovníky na políčka letních akcí (v levé části herního plánu). Musíte si ovšem dobře promyslet, kolik pracovníků využijete. Ti, co umístíte v létě, zůstanou až do konce roku (=kola) na místě. Na podzim si doberete jednu kartu návštěvníka. A v zimě budete dosud nevyužité pracovníky umisťovat na pole zimních akcí (v pravé části herního plánu). Pracovníků budete mít omezený počet, na začátku hry většinou dva běžné a jednoho zkušeného. V průběhu hry můžete získat další pracovníky (do celkového počtu max. 6).

Na žlutá pole budete umisťovat pracovníky v létě, zbylé můžete vyslat pracovat v zimě na pole modrá.

Ač někteří tvrdí, že vizuál hry je zastaralý, mně se ilustrace Beth Sobel i v této hře velmi líbí a celkově krásně sedí k tématu. Moje srdce milující dřevěné komponenty plesá nad spoustou meeplů a domečků (dokonce je jedna sada fialová!) a velmi originální a tematické jsou skleněné kamínky, které se využívají k označení sklizeného a zrajícího vína (položené na desce hráče působí opravdu jako kapky vína).

Takhle může vypadat deska hráče na konci hry.

Vinohrad je plný zajímavých dřevěných komponent.

Kartonové mince, které jsou součástí krabice, jsou za mě jediným slabším článkem vizuálu hry, ale pokud vám nevadí si připlatit a koupit mince kovové, tak ty jsou naopak dle mého názoru jedny z nejkrásnějších na trhu.

Součástí hry jsou kartonové mince.

Můžete si ale dokoupit mince kovové. No nejsou nádherné?

Všechny komponenty si do krabice pohodlně uložíte do dobře řešeného plastového insertu (o dost funkčnějšího než u předchozího tisku anglické verze hry), který má i dva vyndavací uzavíratelné pořadače (dílky se tak nevysypou a můžete si v nich třeba mince a skleněné žetonky vyndat při hře snadno na stůl).

Součástí krabice je i funkční plastový insert včetně uzavíratelných vyndavacích přihrádek.

Komponenty jsou kvalitní, malé karty vinné révy, objednávek a návštěvníků, které držíte při hraní často v ruce, jsou dokonce se speciální „plastovou“ úpravou, aby se neničily. Jakožto zapřísáhlý obalovač nemám žaludek to testovat, nicméně spousta z vás se díky tomu jistě obejde bez obalů.

Ukázka karet objednávek.

Stejně jako u dalších her z vydavatelství Stonemaier Games ani u Vinohradu nechybí skvěle řešený sólo mód od Automa Factory (popravdě řečeno právě Automou k Viticulture spolupráce Jameyho Stegmaiera s Mortenem Monradem Pedersenem, zakladatelem Automa Factory, začala). Automa se ovládá opravdu velmi jednoduše – otočíte kartu z balíčku a umístíte figurky vašeho oponenta na uvedená políčka. Ta budou pro vás v tomto kole nedostupná. Výjimku tvoří jeden velký (zkušený) pracovník, kterého můžete na akci umístit i přesto, že je pole již zablokované.

Umísťování velkého, tzv. zkušeného, pracovníka je zajímavým strategickým prvkem.

Karty Automy jsou kompatibilní s rozšířením Toskánsko, kde je nový herní plán rozdělený na 4 roční období. V základní hře Vinohrad odpovídají žlutá a zelená letním akcím a červená a modrá zimním akcím. Akce označené písmenem „T“ nevyužijete vůbec.

Automa se snadno ovládá pomocí tohoto balíčku karet.

Standardně při hře více hráčů není hra omezena počtem kol, konec se spouští ve chvíli, kdy jeden z hráčů dosáhne 20 bodů. Při sólo hře položíte žeton korkového špuntu označující skóre Automy rovnou na číslo 20 a vaším úkolem bude porazit ji během omezeného počtu 7 kol. Trochu jinak než ve hře s reálnými spoluhráči funguje také výběr řádku (a s ním spojeného bonusu) na stupnici vstávání. Standardně určuje pořadí ve hře pro následující kolo. V průběhu sólové hry si můžete vybrat každý řádek jen jednou (je jich přesně 7). Abyste věděli, které řádky jste ještě nevyužili, označíte je na začátku hry skleněnými žetony. Při výběru řádku si z něj žeton vezmete k sobě a můžete ho navíc následně použít k provedení jedné z bonusových akcí na herním plánu (v prostředních polích, které se běžně využívají až ve hře 3 a více hráčů).

Připraveno, jde se na hru!

Důležitou součástí hry je hraní karet návštěvníků. Ty jsou dvou druhů – letní a zimní - a jejich efekty jsou poměrně silné. To, jaké karty vám v dané partii přijdou, může hrát poměrně velkou roli a ovlivnit vaše skóre, což může někomu vadit. Mně ale určitá míra náhody v euro hrách nevadí a i ve Vinohradu existuje vícero možných strategií k úspěchu, takže se s tím dá pracovat.

Ukázka karet letních návštěvníků

V sólu budete karty návštěvníků hrát stejně jako při hře více hráčů, akorát pokud dávají nějaký bonus navíc, jestliže něco udělají ostatní hráči, tuto část ignorujte. Jen 4 karty uvádějící, že něco získáte pouze ve chvíli, když něco udělají ostatní hráči, v sólo hře nevyužijete vůbec. Jedná se o karty Svatební hostina, Podvodník, Guvernér a Královna. Po pravdě řečeno poslední tři jmenované plus kartu Dovozce mám chuť vyřadit i ve hře více hráčů, protože se jedná o extrémně škodící karty, které dokážou druhému hodně pokazit plány, což nemám ráda a přijde mi, že se do této hry vůbec nehodí.

Ukázka karet zimních návštěvníků

Pokud by vám běžná obtížnost sólo hry přišla příliš lehká nebo těžká, máte možnost si ji upravit ve dvou stupních oběma směry, případně přidat tzv. agresivní variantu. Mně vyhovuje standardní obtížnost. Je to značná výzva, ale zároveň je možné ji pokořit.

Karty matek a otců využijete při přípravě hry. Určují, co budete mít k dispozici do začátku.

Pravidla obsahují také výbornou sólo kampaň skládající se z osmi odlišných výzev. Každá z nich trochu upravuje podmínky nebo pravidla hry a přináší tak větší variabilitu. Budete například hrát pouze se dvěma pracovníky, nebo naopak budete muset získat rychle všech šest. Jindy budete začínat bez karty matky, nebo s mínus 3 nebo mínus 5 body. Vyzkoušíte si také hrát na osm kol bez bonusových akcí nebo zcela bez vyřizování objednávek.

Vinohrad je klasickým workerplacementem, který i po letech (poprvé byla hra vydaná v roce 2013) má hráčům co nabídnout. Je krásně tematický (pomineme-li drobné nesmysly, jakože Pinot plodí bílé i červené bobule a růžové a šumivé víno vznikne smícháním červených a bílých bobulí, ale mně osobně tohle zjednodušení ve prospěch čistoty herního designu nijak nevadí).

Pokud máte rádi víno a středně náročné euro hry, rozhodně mohu Vinohrad doporučit vaší pozornosti. V sólu je výhodou i krátká doba herní partie (kolem půl hodinky), což s oddychovou hratelností řadí Vinohrad mezi mé oblíbené kousky na příjemný sóloherní večer. Sólová kampaň, která je součástí pravidel, zajišťuje velmi dobrou znovuhratelnost díky zajímavé sérii výzev.

Co by mohlo někomu vadit, je poměrně velká náhodnost v kartách návštěvníků. Jestliže nesnášíte ve hrách náhodu, pravděpodobně Vinohrad nebude pro vás úplně to pravé.

Já, až na drobnou chybu v překladu na herním plánu (místo Konec roku  - tedy kola – je na něm napsáno Konec hry), hře jinak nemám co vytknout. Doufám, že se jí bude na našem trhu dařit, abychom se časem dočkali v české lokalizaci i skvělého rozšíření Toskánsko (které přináší nový rozšířený herní plán a speciální pracovníky) a třeba i horké novinky, kooperativního rozšíření Viticulture World.

A pokud byste si přáli větší variabilitu karet návštěvníků, v angličtině existují hned dvě malá rozšíření: Moore Visitors přidává nové návštěvníky, které zamícháte s těmi stávajícími, Visit from the Rhine Valley přináší zcela nový balík návštěvníků více orientovaný na výrobu vína, kterým návštěvníky ze základní hry zcela nahradíte.

Za poskytnutí hry na recenzi velmi děkuji vydavatelství Albi.

Vinohrad (Viticulture Essential Edition)

Autor: Jamey Stegmaier, Alan Stone