Codex Naturalis vs. Spiknutí: Království Hlubiny


Malé karetky v plechových krabičkách, obě dle obalu pro 2-4 hráče, s oficiálními sólo módy ke stažení od původního vydavatele obou her, francouzského vydavatelství Bombyx. Má smysl je v sólu zkoušet? A kterou vybrat?

Ve hře Codex Naturalis (2021) se pokusíte sestavit co nejcennější sbírku poznatků o okolní přírodě. Ty jsou reprezentované malými kartami čtyř barev (červené znázorňují houby, zelené rostliny, modré živočichy a fialové hmyz). Karty budete postupně skládat před sebe tak, aby se vždy překrývaly k tomu určeným volným růžkem. Některé karty (se zlatým zdobením) můžete vyložit až tehdy, když máte před sebou viditelný určitý počet daných symbolů. Tyto karty přinášejí okamžitě vítězné body. Další body pak můžete získat na konci hry splněním bodovacích podmínek z karet úkolů. 

Ve hře Spiknutí: Království Hlubiny (v originále Conspiracy: Abyss Universe, 2019) se ocitnete v podvodním království, kde se pokusíte ovládnout co nejvíce lordů pěti různých frakcí oceánského sněmu. Budete vykládat čtvercové karty do tvaru obrácené pyramidy a přitom sbírat perly a klíče od různých podmořských lokací a snažit se získat nejvlivnější lordy od každé barvy a zároveň uspořádat co největší skupinu lordů jedné frakce. Vítězí opět ten, kdo zvládne získat více bodů.


Kterou vybrat? 

Pojďme si projít několik aspektů, které by vám mohly rozhodování usnadnit.

Počet hráčů 

Podle krabiček jsou tyto hry určené pro 2-4 hráčů. K oběma ale existuje oficiální sólo mód a podle mě je velká škoda, že není rovnou součástí balení. 

Abyste si zahráli sólo Codex Naturalis, postačí vám přečíst si pravidla pro sólo hru (najdete je v angličtině na BGG nebo i v češtině na Zatrolených hrách), případně se podívat na Let´s play na Deskárně

Sólo mód pro Spiknutí: Království hlubiny najdete v angličtině nebo francouzštině na BGG a v ideálním případě byste si měli vytisknout několik PnP kartiček virtuálních protihráčů (ale dá se hrát i bez nich, jen si musíte zapamatovat nebo poznamenat jejich schopnosti a preference ve výběru karet). 

Mechanismy

Obě hry jsou založené na výběru karet, jejich vykládání před sebou, budování vzorů a sbírání sad. Přesto jsou herně dostatečně odlišné. Codex Naturalis je díky překrývání karet rohy (ne všechny se smí překrývat) a některým kartám úkolů (zejména těm určujícím konkrétní uložení karet daných barev) docela mozkolam. Spiknutí je uvolněnější, vhodné jako filler.

Téma

Ani u jedné z her nehraje téma zásadní roli a jsou v podstatě abstraktní. 

Vizuál a komponenty

Obě hry mají poměrně specifický vizuál, takže záleží na osobních preferencích. Mně se líbí obě, každá svým způsobem, ale zároveň ani jedna nepatří mezi mé oblíbené co se grafiky týče.

Codex Naturalis - ukázka karet

Jak Codex, tak Spiknutí jsou uložené v parádních plechových krabičkách. Ani jedna neobsahuje žádný insert. Mindok ke Codexu zveřejnil odkaz na soubory pro 3D tisk insertu, nevejdou se do něj ale obalené karty. Pokud si necháte karty v krabičce volně nebo v pytlíčcích, vejdou se i obalené (u Codexu úplně bez problémů, u Spiknutí jen tak tak).

Spiknutí: Království hlubiny - komponenty

Kromě karet najdete v krabičkách také žetony, v případě Codexu jednobarevné dřevěné, u Spiknutí potištěné kartonové.

Pravidla

Pravidla obou her jsou jednoduchá a jasně napsaná.

Příprava a úklid hry

Obě hry budete mít přípravené i sklizené během minutky, u Spiknutí akorát zamícháte dva balíčky karet a vyndáte žetonky, u Codexu navíc připravíte nabídku karet, startovní a bodovací karty a od každé barvy jednu ze základních karet pro automatického protihráče.

Délka sólo partie 

Délka hry je u obou srovnatelná, cca 15 - 20 minut.

Sólo hratelnost

Oba sólo módy jsou řešeny pomocí hraní proti automatickému protihráči, který získává body a můžete ho porazit, což mám v sólohraní obecně nejraději. Fungují pěkně, takže jak už jsem zmiňovala, je škoda, že nejsou přímo součástí hry, aby se o nich dozvědělo více hráčů. I proto jsem se rozhodla napsat tento článek.

Codex Naturalis - dohraná sólo hra

Codex mě v sólu baví opravdu hodně, dokonce bych řekla, že více než se spoluhráči. Oproti tomu Spiknutí je větší zábava s přáteli nebo s rodinou a sólo si zahraji jako bonus, když není po ruce jiná sólovka.

Znovuhratelnost

Znovuhratelnost Codexu je i v sólu velmi dobrá díky různým kombinacím bodovacích úkolů. V každé partii budete mít tři karty speciálních úkolů, za jejichž splnění získáte dodatečné body na konci hry (jedná se o daný počet nebo kombinace různých symbolů nebo konkrétní postavení karet určité barvy).

Codex Naturalis - ukázka bodovacích karet

Ve Spiknutí je znovuhratelnost sólo módu zvýšena tím, že máte k dispozici hned několik automatických protihráčů, z nichž každý se zaměřuje na trochu jinou strategii. Zatímco jeden bude primárně sbírat karty s klíči, jiný půjde po perlách. Navíc někteří mají speciální schopnost (například že k získání karty území mu stačí libovolné dva klíče) nebo bonusovou podmínku získání bodů na konci hry (například jeden bod za každé dvě perly/ každou kartu území).

Karty pro sólo hru Spiknutí: Království hlubiny k vytištění

Rozšíření

Ani k jedné z těchto her neexistují žádná rozšíření, kromě bonusových promo karet lokací ke Spiknutí.

Můj verdikt:

Codex Naturalis i Spiknutí: Království hlubiny jsou velmi pěkné malé karetní hry, které stojí za to mít ve sbírce. Obě hry jsem si pořídila na letošní letní cestování a rozhodně nelituji. 

Codex mohu vřele doporučit všem sólohráčům, kteří mají rádi přemýšlivé abstraktní hry, stojí za pořízení klidně i čistě pro sólohraní. Spiknutí doporučím všem, co hledají příjemný filler pro hraní s rodinou nebo přáteli a sólo je pro ně vítaným bonusem.


Codex Naturalis

Autor: Thomas Dupont

Ilustrátor: Maxime Morin

Vydavatel: Mindok, Bombyx

Čeština: ano, lokalizace

 

Spiknutí: Království Hlubiny (Conspiracy: Abyss Universe) 

Autor: Bruno Cathala, Charles Chevallier

Ilustrátor: Pascal Quidault

Vydavatel: REXhry, Bombyx

Čeština: ano, lokalizace


Komentáře