Malé velké galaxie - recenze z pohledu sólohraní

Galaxie jsou jednou z nejoblíbenějších her ze série Tiny Epic, tedy velkých komplexnějších her v malých krabičkách od vydavatelství Gamelyn Games. V češtině jsme se několika z nich dočkali díky vydavatelství REXhry. Nedávno proběhl dlouho očekávaný dotisk, a tak jsem se rozhodla hru konečně také vyzkoušet, jak si v sólu stojí.

Počet hráčů: 1-5

Věk: 14+

Příprava: 1 minuta

Sólohra: 25 minut

Ve hře Malé velké galaxie budete vést impérium snažící se rozšířit na planety ve vzdálených galaxiích. Budete budovat svou flotilu a osidlovat nové planety. Pokud se vám podaří za kolonizované planety a rozšiřování svého impéria nasbírat 21 bodů dříve než váš soupeř, vyhrajete hru.

V malé krabičce najdete balíček karet planet (standardní velikosti), 5 velkých karet galaxií a jednu kontrolní kartu (na které se taky bez problémů dají sehnat obaly, což je za mě jako obalovače velké plus), akční kostky (pokud máte ve hrách rádi různé speciální kostky se symboly, tak tyto se vám do sbírky rozhodně budou hodit) a dřevěné komponenty (žetony vesmírných lodí zase jistě potěší všechny, co ocení netradiční meeply).

Karty planet jsou krásně ilustrované.

Jediné, co v sólo hře vůbec nevyužijete, jsou karty tajných misí, které vám ve hře více hráčů přidávají speciální tajný úkol pro danou partii.

Víko krabičky je hezky využito k házení kostek, na jejím dně zase najdete vysvětlení akcí planet.

Potěšilo mě, že ač je hra v malé kompaktní krabičce, s komponenty se dobře manipuluje a nejsou zbytečně titěrné (verzi Ultra Tiny Epic, která je zmenšeninou hry, dostupnou v angličtině, už bych hrát spíš nechtěla).

V sólo hře bude vaším protivníkem ničemná galaxie. Na výběr máte hned pět různých obtížností (cvičná, snadná, běžná, obtížná, vražedná), které najdete z druhé strany karet galaxií pro hráče.

Karty galaxií pro hráče.

A z druhé strany ničemné galaxie různých obtížností.

Příprava hry je velmi rychlá. Vyberete si kartu galaxie, do jejího středu položíte dvě lodě. Další dvě lodě umístíte na označená políčka na stupnici, budete je mít k dispozici až později v průběhu hry. Žeton kultury nastavíte na 1 a žeton energie na 2, žeton impéria položíte na první pole na stupnici impéria (označené hvězdičkou). Vyložíte 4 karty planet z balíčku.

Vyberete kartu ničemné galaxie. Ta začíná se všemi čtyřmi loděmi ve středu galaxie, ale bez energie a kultury (žetony položíte poblíž karty galaxie). Žeton impéria umístíte standardně na začátek stupnice na pole s hvězdičkou.

Připravená sólo hra.

Hru začínáte vy. Hodíte počtem kostek daným na stupnici úrovně vašeho impéria (na začátku máte k dispozici 4 kostky, postupně s rozšiřováním impéria získáváte další, do max 7). Kdykoliv ve svém tahu můžete jednou přehodit jakýkoliv počet ještě neaktivovaných kostek zdarma (za případné další přehození musíte zaplatit vždy jednu energii). Kostky postupně aktivujete (nemusíte aktivovat všechny) a vyhodnocujete na nich zobrazené akce. Těmi může být přesun lodi na planetu, získávání zdrojů (energie nebo kultury), postup v kolonizaci planety pomocí diplomacie nebo ekonomie a využití kolonie (díky této akci můžete vylepšovat své impérium, nebo později také využívat speciální akce vámi již kolonizovaných planet).

Poté je na tahu ničemná galaxie. Za ni budete kostky házet postupně jednu podruhé a vždy hned akci vyhodnotíte. Zaplacením jedné kultury a jedné energie můžete donutit ničemnou galaxii k přehození právě hozené kostky s použitelným výsledkem (a pokusit se tak například vyhnout útoku na své impérium). Zaplacením kultury můžete také akce následovat, ale pouze pokud výsledek hodu ničemné galaxie byl použitelný (například v případě, že padne přesun a ničemná galaxie nemá k dispozici lodě, je tato kostka odstraněna, nelze aktivovat, a není možné ji následovat).

Symbol využití kolonie je pro ničemnou galaxii útokem na vaše impérium. Co vás zrovna postihne, závisí vždy na úrovni impéria ničemné galaxie (akce jsou popsané vedle stupnice).

Ničemná galaxie rozšíří své impérium ve chvíli, kdy má na konci svého tahu energii na maximu (to se liší podle zvolené obtížnosti). Při maximu kultury na konci tahu zase získá jeden zvláštní tah se třemi kostkami navíc. Toto se děje vždy jen jednou za tah (i kdyby se během bonusových hodů například dostala na maximum energie, znovu se to bude vyhodnocovat až na konci dalšího tahu ničemné galaxie) – tohle je poměrně zásadní informace (protože když dojde ničemná galaxie na konec stupnice impéria – pole se symbolem lebky – dřív, než získáte 21 bodů, hra ihned končí vaší prohrou), která není zrovna úplně jasně popsána v pravidlech a musela jsem ji dohledávat na bgg.

Jakmile se do hry dostanete, porazit první čtyři úrovně obtížnosti ničemné galaxie není těžké. Prohra nastala jen minimálně a to ve chvíli, kdy prostě opravdu nepadaly kostky a protivníkovi se tak podařilo dojít rychle na symbol lebky na stupnici impéria. Jiné to je ovšem v případě vražedné ničemné galaxie. Tady byly partie již i bodově vyrovnané (jednou dokonce vyhrála ničemná galaxie na body!) a hra byla opravdu výzva a chtělo to i trochu štěstí, aby se zadařila výhra.

Hra proti vražedné ničemné galaxii je vyrovnaná a je opravdu výzvou.

Poté, co se mi postupně podařilo pokořit všechny úrovně obtížnosti, objevila jsem na bgg, že novější verze anglických pravidel obsahuje úpravu hodů za ničemnou galaxii, a hru tak činí náročnější i v nižších úrovních obtížnosti. Nové pravidlo říká, že pokud na kostce padne pro ničemnou galaxii nepoužitelný výsledek, máte ji jednou přehodit (když je i druhý hod nepoužitelný, kostka je odstraněna).

Které kostky se považují za nepoužitelné a které již nikoliv, vyvolalo na bgg velkou diskuzi a poté, co byly odpovědi potvrzeny vydavatelem hry, jsou přehledně shrnuty zde. Nové pravidlo opravdu činí nižší úrovně obtížnosti větší výzvou a lépe tak odpovídají popisu obtížnosti (proti běžné ničemné galaxii se mi podařilo vyhrát v posledním tahu, než by došla na pole s lebkou, a obtížná ničemná galaxie zvítězila na body!) Vražednou galaxii činí tato úprava v podstatě neporazitelnou (nebo musíte mít opravdu extrémní štěstí na hody kostkou).

Malé velké galaxie jsou příjemnou hrou v malé krabičce ideální i na cesty. Jedná se o poměrně oddechový kostkový filler na maximálně půl hodinku.

Komponenty jsou přiměřeně velké (dobře se s nimi manipuluje) a do krabičky se bez problémů vejdou i obalené karty (alespoň co se týče základní hry, jak to bude případně s rozšířením, nemohu posoudit).

Sólo je řešené pomocí fiktivního protivníka, ničemné galaxie, kterého můžete porazit, což je typ sólo módu, který mám obecně ráda. Máte na výběr hned 5 ničemných galaxií v různé obtížnosti, od cvičné po vražednou.

Znovuhratelnost hry je i v sólu dobrá. Pokud by vám přišla hra proti ničemné galaxii příliš jednoduchá, můžete hrát s pravidlem přehazování kostek, které je součástí novějšího vydání anglické verze hry, a hned bude hra větší výzvou. Pro větší variabilitu navíc existuje dalších 5 oficiálních print-and-play karet ničemných galaxií (v angličtině na bgg zde, ve fanouškovském překladu na Zatrolených hrách tady).

Pokud hledáte kratší hru, kterou snadno přibalíte do batohu, a nevadí vám poměrně velká náhoda v hodech kostkou, můžu rozhodně Malé velké galaxie doporučit k vyzkoušení, i v případě, že sci-fi není zrovna vaše oblíbené téma.

Za poskytnutí hry na recenzi velmi děkuji vydavatelství REXhry.

Malé velké galaxie (Tiny Epic Galaxies)

Autor: Scott Almes