Ohrožení - recenze z pohledu sólohraní

Kooperativních her se zajímavým tématem (jiným než fantasy/ horor) je poměrně málo, takže Ohrožení mě zaujali hned při oznámení.  Navíc hra moc pěkně vypadá a má dřevěné figurky zvířat, pro které mám slabost. Vždycky se ale obávám nutnosti hrát v sólu za dvě postavy, aby jejich ovládání nebylo zbytečně komplikované. Byly moje obavy v tomto případě oprávněné?

Počet hráčů: 1-5

Sólohra: 40 minut

Ve hře Ohrožení se budete v roli ochránců přírody snažit zabránit vymírání ohrožených druhů zvířat. Vaším hlavním úkolem bude v omezeném čase přesvědčit čtyři vyslance, aby hlasovali pro schválení dohody o ochraně zvířat. Než však k finálnímu hlasování vůbec dojde, budete se muset snažit udržet zvířata mimo nebezpečí, poskytnout jim prostor pro rozmnožování a zabránit přílišnému zničení jejich životního prostředí.

Zvítězit můžete pouze jediným způsobem – v jednom ze dvou vyznačených volebních roků (kol) získat od vyslanců alespoň čtyři hlasy (tři na nejlehčí obtížnost). Prohrát však můžete hned několika způsoby – pokud vám příliš klesne populace zvířat (na herním plánu máte jen jedno nebo žádné zvíře), pokud vám dojdou dílky zničení životního prostředí (máte umístit dílek a v zásobě již žádný není) anebo pokud ani ve druhém volebním roce nezískáte příslušný počet hlasů pro.

V této základní krabici naleznete dva scénáře – tygr a vydra mořská. Pro každý scénář využijete jiný balíček karet událostí a kartu scénáře. Hrací plán a dílky zničení jsou oboustranné (les/pobřeží, odlesňování/znečištění).

Z jedné strany herního plánu je les pro scénář Tygr,...

...z druhé strany je pobřeží pro scénář Vydra mořská.

Líbí se mi, že herní plán není nijak extra velký a příprava hry není složitá, takže přestože krabice neobsahuje žádný insert, dá se snadno a rychle nachystat k hraní.

Kvalita herních komponent je dobrá, dílky zničení jsou z pevného kartonu, kostky příjemné do ruky a dřevěná zvířátka sice menší, ale dostačující.

Desky postav jsou oboustranné a můžete si tak u každého povolání vybrat ženu nebo muže. Liší se pouze ilustrací, jinak váš výběr na hru nemá vliv, ale i tak je to příjemný bonus.

Co mi přijde jako zbytečně zvláštní design, je nestandardní tvar desky postavy.  Místo na zasunutí karty speciální schopnosti ještě chápu, ale výřez na žeton tahu a hlavně na kostky, které jsou po většinu hry umístěné na kartách akcí, ze kterých si je berete zpět až ve chvíli, kdy je budete znovu umisťovat, mi přijdou k ničemu. Ale to je opravdu malý detail, který ničemu nevadí.

Při sólo hře budete hrát úplně stejně jako byste hráli ve dvou hráčích, tedy za dvě postavy, které se střídají v tazích.

Tah hráče (postavy) se skládá z několika fází. Nejprve hodíte akčními kostkami a budete je umisťovat na akce v nabídce (ta se postupně rozšiřuje o zahrané karty akcí) a provádět jejich efekty. Při sólo hře (stejně jako při hře dvou hráčů), můžete umístit kostku, pokud už na stejné akci leží kostka druhé postavy, jen pokud máte hodnotu o dva vyšší. Na jednu akci zároveň nemůžete umístit dvě kostky stejné postavy (jsou odlišené barvou) – s výjimkou jedné základní akce.

V průběhu hry se nabídka akcí postupně zvětšuje o vyložené karty akcí.

Poté, co zahrajete všechny tři akce, nastává fáze mláďat. Hodíte kostkou mláďat a pokusíte se zvířata rozmnožit (je potřeba hodit číslo maximálně o jedna vyšší, než je počet pářících se dvojic na herním plánu). Poté ve fázi zničení opět hodíte kostkou, která určí, kam přidáte dílek (nebo více dílků, podle scénáře) zničení. Následně ve fázi událostí otočíte vrchní kartu z balíčku událostí (ve kterém vás většinou nečeká nic pěkného). Ve fázi ukončení tahu si doberete do ruky kartu ze svého balíčku (na to jsem často zapomínala) a hraje druhá postava.

Kartu Zpozorován tygr uvidíte při hře scénáře Tygr často a rozhodně ne rádi.

Na začátku hry si vyberete z pěti různých postav – Dokumentaristka, Zooložka, Filantropka, Lobbista, Právník. Každá postava má svůj balíček karet, několik karet má každé povolání unikátní, ale větší část je stejná pro všechny postavy. Tady mi přijde trošku škoda, že balíčky nejsou ještě víc odlišné, stávalo se mi, že jsem často vykládala stejné karty akcí, ať už jsem hrála za jakékoliv postavy.

Ukázka karet hráče (balíček Zooložky)

Větší variabilitu bych ocenila i u karet specializací. Líbí se mi, že každé povolání má své speciální schopnosti tematicky zaměřené (tedy např. Lobbista může lépe manipulovat s vlivem na vyslance, Zoolog se zvířaty a Filantrop s penězi). Na výběr máte vždy ze dvou těchto karet pro každou postavu, z nichž si před hrou zvolíte jednu. Některé tyto speciální schopnosti mi přijdou slabší než jiné (zatímco schopnost Lobbisty přidávat kostičku vlivu navíc za odhození karty jsem využívala v téměř každém tahu, schopnost Zooložky jsem využila celkově jen jednou nebo dvakrát z několika partií s tímto povoláním).

Před začátkem hry si zvolíte jednu ze dvou karet specializací pro každou postavu.

Je dobré snažit se pak pro sólo vybírat dobrou dvojici postav vzhledem ke scénáři, který hrajete. V jedné hře (scénář Tygři) se mi skvěle zadařilo s Lobbistkou a Filantropkou. Velmi jsem si pak s touto kombinací postav věřila, nicméně Vydry se mi v další partii zachránit nepodařilo. Což jen dokazuje, že postavy nejsou nevyvážené, jak by se mohlo na první pohled zdát, a záleží i na zvoleném scénáři (a pak tedy také na náhodě v podobě kostek mláďat a zničení a karet událostí).

Připraveno ke hře - scénář Vydra mořská

Jak už jsem zmínila, scénáře máte na výběr dva. Každý scénář má trochu jinou přípravu, i drobné změny pravidel – vše najdete přehledně na kartě scénáře. Změna scénáře hru zásadně obmění, takže pro dobrou znovuhratelnost určitě budete chtít rozšíření New Species, které přidává nových scénářů hned 6 (a je tedy trochu škoda, že alespoň některý z nich není ještě součástí základní krabice).

Každý z vyslanců bude hlasovat pro za jiných podmínek

Stejně tak bych ocenila další karty vyslanců, kdy každý má jiné podmínky, při jejichž splnění bude hlasovat pro (v základu jich máte 12, v jedné partii použijete 6).

Ohrožení jsou velmi pěknou kooperativní hrou s tématem ochrany ohrožených druhů zvířat, která, jak se mi zdá, v záplavě novinek neprávem trochu zapadla.

Sólo hrajete úplně stejně jako hru dvou hráčů. Mé obavy ze složitosti ovládání dvou postav se naštěstí ukázaly jako zbytečné. Hra hezky plyne a hraní za dvě postavy v Ohrožených funguje bez problémů. Pokud neradi hrajete proti automě a snažit se překonávat své skóre vás už nebaví, může být tato hra pro vás dobrou volbou.

Hra je výborně provázaná s tématem a partie jsou velmi napínavé. Není jednoduché vyhrát, můžete si ale případně snížit obtížnost (nebo naopak zvýšit). Mně vyhovuje hrát na normální obtížnost, poměr výher a proher mám vyrovnaný.

Co by mohlo někomu vadit, je poměrně velký vliv náhody, jednak v hodech kostkami – zejména ve fázi mláďat a zničení, jednak v otáčení karet z balíčku událostí – například ve scénáři s tygry je velký rozdíl, jestli se vám dostane do hry několik dlouhodobých událostí najednou hned na začátku hry nebo nikoliv. Ale přestože hra někdy dokáže být zlá, stále mě baví.

Pro větší znovuhratelnost bych ocenila větší množství scénářů (v základní krabici najdete dva), více karet vyslanců a větší výběr specializací. Toho všeho by se nám mělo dostat díky velkému rozšíření New Species, takže velmi doufám, že se podaří ho u nás též vydat.

Za poskytnutí hry na recenzi velmi děkuji vydavatelství REXhry.

Ohrožení (Endangered)

Autor: Joe Hopkins