Kartografové Hrdinové - recenze z pohledu sólohraní

Kartografové patří mezi mé oblíbené malé hry. Snadno je sbalíte s sebou do batohu, rychle nachystáte, zahrajete si krásně sólo (případně můžete přizvat i libovolný počet dalších hráčů) a s pastelkami navíc fungují jako relaxační omalovánky s přidanou hodnotou super hry. Co nového přináší Hrdinové? Má smysl je pořizovat, když už máte původní hru? A kterou vybrat, pokud ještě Kartografy nemáte?

Počet hráčů: 1-100

Příprava: 2 minuty

Sólohra: 30 - 45 minut

Kartografové Hrdinové jsou zakreslovací (flip and write) hrou ze světa Hrdiny v kostce. Jedná se o samostatně hratelnou hru, kterou je zároveň možné použít jako rozšíření původních Kartografů, se kterými lze kombinovat.

Stejně jako v původní hře Kartografové se stanete kartografy královny Gimnaxy, kteří mají za úkol zmapovat krajinu. V průběhu čtyř ročních období se budete snažit získat co nejvíc bodů pověsti. V boji proti nestvůrám, které úspěšné splnění vašeho úkolu ohrožují, vám tentokrát budou navíc nápomocni stateční hrdinové.

V krabici najdete velmi podobnou sadu komponent jako v původní hře. Jediný zásadní rozdíl je v tom, že první Kartografové obsahují karty ruin a Hrdinové karty hrdinů (pokud máte i základní hru, v pravidlech je doporučeno hrát vždy s kartami ruin, hra ale funguje i bez nich).

Jinak dostanete novou sadu karet průzkumu (vždy je nutné použít celou sadu a karty nemíchat s těmi ze základní hry, máte tedy dvě sady, které můžete střídat)

Nová sada karet průzkumu

16 nových bodovacích karet (lze je libovolně kombinovat s kartami z původních Kartografů)

Nové bodovací karty

4 karty ročních období (liší pouze v časovém limitu na kartě Léto - 7 místo původních 8)

4 karty přepadení, které mají nově i další schopnosti (je možné je smíchat s původními a hrát později s libovolnými 4 kartami nestvůr)

Nové nestvůry

bloček 100 mapových listů - mapa C (s divočinou) se liší od mapy A z původní hry rozmístěním polí s horami a ruinami, mapa D (s pustinou) má tentokrát více menších míst s pustinami

Mapa C

Mapa D

nové minirozšíření karet Dovedností

Nové dovednosti

a 4 tužky, já je opět hned vyměnila za pastelky, které k této hře prostě sedí lépe.

Sólo hra funguje v podstatě totožně jako u původních Kartografů. Stejně jako při hře více hráčů zakreslujete do své mapy různé typy terénů podle odhalených karet průzkumu tak, abyste co nejlépe naplnili požadavky bodovacích karet. Ve chvíli, kdy se objeví karta nestvůry, zakreslíte ji podle údaje na kartě (na první volné místo po směru nebo proti směru hodinových ručiček od označeného rohu).

Nově navíc, když se objeví karta hrdiny, zakreslíte hrdinu. Karty hrdinů jsou ve hře čtyři a přidáváte je do balíčku karet průzkumu postupně po jedné (stejně jako karty nestvůr). Každého hrdinu budete zakreslovat jako jedno pole, liší se dosahem svého útoku (označeným hvězdičkami). Na polích v dosahu hrdina zabije nestvůry (ať už tam jsou zakreslené v tuto chvíli nebo později). Zábavnější ovšem rozhodně je, když přijde nejprve karta nestvůry a až později hrdina (opačně většinou přijde jeho útok vniveč).

Hrdinové

Od vašeho skóre si pak nakonec odečtete součet čísel v hvězdičkách v pravém dolním rohu na bodovacích kartách (nově je pod hvězdičkou uvedeno „1 hráč“, tak třeba to pomůže předejít častým dotazům) a výsledné body porovnáte s tabulkou. Stále mi ale přijde, že stát se Věhlasným kartografem, je snadnější při některých kombinací bodovacích karet než při jiných, zejména v závislosti na jejich náhodném rozmístění pod karty výnosů (za karty skórující například vyplněné celé řádky nebo sloupce, je prostě mnohem snazší získat více bodů, když jsou pod výnosem D, než když vám vyjdou pod B). To však nic nemění na tom, že mě hraní baví.

Kartografové Hrdinové přinášejí „více stejného“ jako základní hra. Platí tak pro ně vše, co jsem v úvodu psala o Kartografech. Je to příjemná malá hra, kterou snadno sbalíte s sebou do batohu, rychle nachystáte, zahrajete si krásně sólo (případně můžete přizvat i libovolný počet dalších hráčů) a s pastelkami navíc funguje jako relaxační omalovánky s přidanou hodnotou super hry.

Jediný větší rozdíl mezi oběma krabicemi je ten, že první Kartografové obsahují karty ruin a Hrdinové karty hrdinů.

Pokud ještě Kartografy nemáte, můžete se tedy rozhodovat podle toho, co vás z těchto dvou konceptů láká víc. Já bych osobně doporučila začít původní hrou, protože ruiny mi přijdou důležitější (a i v pravidlech je uvedeno, že pokud máte obě hry, máte ruiny použít vždy) a hrdinové mě zas až tak nenadchli (jejich zábavnost je hodně závislá na tom, zda přijdou do hry nejdřív nestvůry a až pak hrdinové, nebo naopak).

Pokud už Kartografy máte a často hrajete, Kartografové Hrdinové vám přidají variabilitu, zejména mi přijdou skvělé nové bodovací karty, které můžete libovolně kombinovat s těmi ze základní hry (samozřejmě při dodržení jedné karty od každého typu).

Já jsem ráda, že je mám obě, těším se na další nové kombinace a také až někdy vyzkouším nové mapy z malých rozšíření, které jsou výrazněji odlišné od těch z obou hlavních krabic.

Za poskytnutí hry na recenzi velmi děkuji vydavatelství REXhry.

Kartografové Hrdinové (Cartographers Heroes)