Na křídlech: Hnízdem v Asii - recenze z pohledu sólohraní

Na křídlech patří mezi mé nejoblíbenější hry vůbec, takže jsem byla velmi zvědavá, co nového přinese Hnízdem v Asii, jak dobře bude fungovat jako samostatná hra a jestli mě bude Duet mód bavit ještě víc než standardní sólo ze základu. Pokud přemýšlíte, jestli potřebujete k Na křídlech další rozšíření, nebo chcete tuto krásnou hru teprve začít objevovat a nevíte, kterou krabicí začít, pojďte se na ni podívat podrobněji.

Počet hráčů: 1-2

(při kombinaci se základní hrou až 7, původně byl max. počet 5)

Příprava: 7 minut

Sólohra: 50-60 minut

Ve hře Na křídlech se ocitnete v roli nadšených ornitologů a budete se snažit do své voliéry přilákat takové ptáky, aby vám na konci hry přinesli co nejvíce bodů. Jednotlivé efekty karet ptáků se mohou krásně kombit a vy si tak v ideálním případě vybudujete ten nejlepší engine.

Hnízdem v Asii funguje jako samostatně hratelná hra pro 1-2 hráče v režimu Duet. Zároveň ji můžete použít jako běžné rozšíření původní hry, případně v novém režimu Hejno si zahrát až v sedmi hráčích.

V menší krabici (stejných rozměrů jako rozšíření Oceánie) najdete stejně kvalitní a krásné komponenty, na jaké jste byli zvyklí ze základní hry a předchozích rozšíření, s několika málo rozdíly.

Z rozhodnutí Stonemaier Games, původního vydavatele hry, byly některé komponenty upraveny tak, aby byly ekologičtější. O tom, jak a proč chtějí, aby jejich hry byly šetrnější k životnímu prostředí, si můžete v angličtině přečíst tady.

Hnízdem v Asii tak (stejně jako ve všech budoucích tiscích základní hry a všech rozšíření) najdete nově recyklovatelné poloprůhledné bílé pytlíky (které můžete znát již například ze hry Vinohrad) a bílé misky z materiálu zbývajícího po zpracování cukrové třtiny. Pytlíky mají tendenci se snadno roztrhávat, ale není problém si je nahradit obyčejnými plastovými (když necháme ekologický element stranou). Nová dvojmiska na komponenty se mi líbí, škoda jen, že není o trochu větší, aby se tam kromě žetonů potravy vešla i vejce (místo v krabici by na ni ještě bylo). A není tedy, na rozdíl od původních průhledných plastových, uzavírací, což ale tolik nevadí.

Jediné, co mě mrzí, je, že vejce jsou nyní dřevěná (vtipně jako jediná byla v obyčejném plastovém pytlíku). Já sice mám opravdu moc ráda dřevěné komponenty (meeply, domečky, suroviny,…), ale zároveň miluju materiálově hapticky zajímavé komponenty (jako třeba bobule v Divukraji, nebo med v Honey Buzz) a jedněmi z nich jsou původní vejce v Na křídlech. Nová dřevěná jejich kvalit prostě nedosahují, i když nutno dodat, že zrovna tato červená z Hnízdem v Asii jsou pěkná a rozdíl je jen velmi malý. (Měla jsem možnost porovnat původní a nová dřevěná skvrnitá vejce, oficiální doplněk Stonemaier Games, a tam je rozdíl opravdu citelný.)

Vejce jsou nově dřevěná

Vajec je navíc v Asii poměrně málo (30ks), Automa vejce hodně sbírá, takže se může při sólohraní snadno stát, že dojdou.

Namísto ptačí budky slouží na kostky panel krmítka

Jinak najdete v krabici další známé komponenty jako sadu dřevěných kostek, kartonové žetony potravy, karty osobních úkolů (některé z nich jsou zcela nové), karty Automy, destičky veřejných úkolů (použitelných právě a pouze v režimu Duet), dřevěné akční kostičky (černé a bílé) a nově také dřevěné označovací žetony a desku pro režim Duet. Místo ptačí budky je zde pouze kartonový panel krmítka, stejně jako podložka místo víka na tři vyložené karty ptáků.

Destičky veřejných úkolů právě a pouze pro Duet mód ("Na okraji mapy" se v sólu nepoužívá)

Karty osobních úkolů - některé nové + několik karet ze základní hry zde je upraveno

Voliéry jsou oboustranné, na jedné straně s novou ilustrací (ale akce zůstávají stejné jako v základní hře), na druhé straně je voliéra z rozšíření Oceánie.

Voliéra s novou ilustrací

Pravidla jsou řešena tak, abyste si je mohli přečíst kompletní (pokud se hrou teprve začínáte), nebo jen dostudovat novinky pro režim Duet (popř. Hejno), které jsou označeny barevně odlišenými rámečky. Pravidla pro sólovou hru jsou pak stejně jako obvykle zvlášť. Tentokrát se ale bohužel příliš nevydařil překlad a je v něm hned několik chyb, zejména pak v sólo pravidlech. O jaké se jedná, se můžete dočíst v tomto vlákně na Zatrolených hrách, nebo si stáhnout již opravená sólo pravidla ze stránek Mindoku. Já jsem opakovaně dohledávala nejasnosti týkající se nového módu a některých efektů karet v anglických pravidlech, kde je to vysvětleno jasněji.

Rozlet ranního ptáčete pro začátečníky

Pokud s Na křídlech chcete začít Hnízdem v Asii, obsahuje toto rozšíření Rozlet ranního ptáčete (ekvivalent ke Střemhlavému startu ze základní hry), který vám umožní se rychleji ve hře zorientovat.

Na kartách asijských ptáků najdete efekty všech typů

A samozřejmě nemůžu zapomenout na to hlavní, 90 nových nádherně ilustrovaných karet ptáků, tentokrát z Asie. Jsou zde ptáci se všemi typy efektů, tedy i modrými na konci kola (které byly do hry přidané rozšířením Perutě Evropy) a žlutými na konci hry (které byly novinkou rozšíření Oceánie). Karet s modrým efektem je ve hře poměrně hodně, ale najdete tu jen dva ptáky s růžovým a tři se žlutým efektem.

Nabídka karet ptáků

Sólo funguje stejně jako u základní hry Na křídlech skvěle, pomocí balíčku karet Automy. Za ním stojí, jak je u her od Stonemaier Games zvykem, Automa Factory, jejichž sólo módy jsou zárukou výborné kvality. Nejprve vždy zahrajete svůj tah, poté otočíte kartu Automy a provedete akci, která je na ni uvedena a odpovídá právě probíhajícímu kolu. Tou může být například, že má Automa dostat vejce, odebrat kostku z krmítka, nebo získat kartu (nemá vlastní voliéru, pouze jí získané karty budete dávat na hromádku). Balíček karet Automy bude při hře v Duet módu obsahovat navíc kartu Asijské aliance.

Virtuální protihráč je řízen balíčkem karet Automy

Hlavním rozdílem mezi standardním sólo módem a sólem v režimu Duet je deska úkolů. V základní hře vyložíte na začátku hry 4 destičky veřejných úkolů, o jejichž splnění budete soupeřit. Automa na ně pomocí svých karet přidává a ubírá kostičky, jejichž počet při vyhodnocení přičtete k základní hodnotě pro dané kolo z přehledové karty Automy. Body za splnění veřejného úkolu se přidělují za první i druhé místo. V režimu Duet Automa žádné kostičky nepřesouvá, budete ovšem muset za ni pokládat žetony na mapu (vždy když získá kartu). K tomu slouží speciální žetony (spojené vypadají jako jing jang, ovšem nenechte se tím zmást, na jedno pole smí přijít vždy jen jeden žeton) a nová karta Automy ukazující, jakým způsobem žeton umístit. Tento krok je zpočátku lehce zdlouhavý a komplikovaný (žeton umisťuje trochu jiným způsobem, když si dobere kartu lícem nahoru x dolů), nicméně po pár hrách přejde do krve. Destičky veřejných úkolů z Hnízdem v Asii jsou speciální pro režim Duet (vztahují se k umístění žetonů na mapě) a body za splnění dostane jen vítěz, za druhé místo je 0 bodů (v případě remízy, která je poměrně častá, získávají body oba). Jednu z těchto šesti destiček nelze použít v sólové hře. Standardní veřejné úkoly toto rozšíření neobsahuje, nelze ho tedy hrát samostatně jinak, než v režimu Duet.

Hlavní změnou oproti základní hře je deska pro režim Duet a s ní související speciální veřejné úkoly

Hnízdem v Asii obsahuje také dvě speciální karty osobních úkolů pro Automu (které můžete znát z rozšíření Perutě Evropy a já je od té doby využívám pro Automu v každé hře), ovšem v trochu upravené podobě. Bodové hodnoty ptáků, které Automa získá, se nyní liší podle zvolené úrovně obtížnosti, a navíc si nechává karty od nejnižších vyhovujících hodnot (nikoli nejvyšších, jak tomu bylo původně).

Karty Automy včetně jejích speciálních osobních úkolů

A ještě jeden rozdíl oproti základní hře, který bych ráda zmínila. Stejně jako již v rozšíření Oceánie i v Asii jsou efekty karet ptáků hodně zaměřeny na zvýšení interakce mezi hráči. Tedy např. že daný efekt mohou (i když třeba v menší míře) využít i spoluhráči nebo že můžete vy využít efekty karet spoluhráče. S tím samozřejmě souvisí nutnost to nějak zohlednit i v sólo módu. V Oceánii toto bylo řešeno doporučením, že v případě hry s více kartami z rozšíření, je vhodné použít variantu Sysel, kdy Automa získává a syslí žetony potravy, které později v závěrečném hodnocení vymění v určeném poměru za vejce (body). Tím, že Hnízdem v Asii obsahuje karet tohoto typu velké množství, a navíc je samostatně hratelné, obsahují zde již standardní sólo pravidla jednoduchou variantu tohoto skladování potravy virtuálním hráčem a navíc volitelný propracovanější režim Straka, který rozlišuje počet získaných žetonů potravy podle toho, o jak bodově hodnotný zdroj se zrovna jedná.

Hnízdem v Asii je velmi zajímavé samostatně hratelné rozšíření pro již tak výbornou hru Na křídlech. Sólový mód je řešen hrou proti virtuálnímu hráči ovládanému balíčkem karet Automy, za jehož vznikem stojí Automa Factory, jejichž sólo módy jsou vždy zárukou výborné kvality.

Pokud hrajete Na křídlech v sólu rádi, toto rozšíření můžu určitě doporučit, protože Duet mód s umisťováním žetonů na mapu přináší nové strategické možnosti a na obměnu při hraní je opravdu výborný.

Jestliže chcete s hrou Na křídlech teprve začít a váháte, jestli je lepší volba základní hra nebo toto samostatně hratelné rozšíření, doporučila bych začít základní hrou (ideálně s rozšířením Perutě Evropy, které přidá kromě evropských ptáků další destičky veřejných úkolů, speciální karty osobních úkolů pro Automu a ptáky s modrými efekty na konci tahu). Důvodů je několik:

• Větší složitost ovládání Automy - pokud nejste ostřílenými sólohráči zvyklými hrát s o něco složitějšími automami, mohla by vás zaskočit počáteční komplikovanost umisťování žetonů na mapu.
  • Délka hry - sólo hra trvá o něco déle (základ s Evropou hraji běžně i pod 40 minut, Hnízdem v Asii přes 50 min, spíše k hodině, v prvních partiích ještě déle).
  • Karty ptáků – výhodou Asie sice je, že mají karty všechny typy efektů, nicméně vzhledem k celkovému počtu karet (jen 90) je některých (růžových, žlutých) velmi málo. Navíc většinu karet z balíku uvidíte v každé partii (po cca 5. hře čistě Hnízdem v Asii jsem začala mít chuť je smíchat s dalšími, abych nehrála pořád ty samé) a hodně karet má nově efekty interagující s ostatními hráči, tzn. je nutné řešit, co získá Automa, když já tento efekt využiji, a to mě moc nebaví.

Celkově hodnotím toto rozšíření velmi pozitivně (líbí se mi víc než Oceánie, kde mám určité výhrady k nektaru), obsahuje silné karty pro mou oblíbenou strategii na zasunuté karty ptáků, Duet mód je zábavný a je fajn, že se dá nechat v malé krabičce jako taková cestovní verze Na křídlech (i když si asi smíchám a budu obměňovat karty). Škoda jen, že není v balení o trošku víc vajec, aby při sólohraní nedocházely, protože ty se mi vzhledem k jinému materiálu moc míchat nechce.

Za poskytnutí hry na recenzi velmi děkuji vydavatelství Mindok.

Na křídlech: Hnízdem v Asii (Wingspan Asia)

Autor: Elizabeth Hargrave