Azul - sólo varianta


Jedním z velmi častých dotazů, se kterými přicházejí začínající sólohráči, je, jestli se dá Azul nějak hrát sólo, a nebo jakou podobnou hru ale se sólo módem si pořídit. Díky nové mini verzi se základní Azul zabydlel i u mě doma (měla jsem donedávna jenom Letohrádek), a tak jsem se rozhodla svoji odpověď na tuhle otázku trochu víc rozvést v dnešním článku.

Počet hráčů: 2-4

Věk: 8+

Příprava: 1 minuta

Sólohra: 20 minut


Ačkoliv ke hře Azul neexistuje oficiální sólo mód, najdete na internetu hned několik fanouškovských variant, např. na Boardgamegeeku jsou tři různé automy.

Obvykle mám pro sólo ráda hraní proti automatickému protihráči, vloni jsem ale zkoušela fanouškovskou automu pro Azul Letohrádek a vůbec mi to nevyhovovalo. Nemohla jsem se pořádně soustředit na svou hru, stavění dílků i na vlastní desku automy velmi zdržovalo, hra byla dlouhá a moc jsem si ji neužívala. Vyzkoušela jsem pak jiný, jednodušší sólo mód, s překonáváním vlastního skóre, vycházející z varianty pro základní Azul, jejímž autorem je Ricky Royal a kterou si za chvíli podrobně popíšeme, a bylo to mnohem lepší.

Obecně za nejlepší abstraktní hry pro sólohraní považuji ty s povedenou sérií sólových scénářů, jako je Kaskádie, Divočina Severní Ameriky, Pokojovky nebo Pelíšek.

Pokud ale máte po ruce Azul a chcete si zahrát a nemáte s kým, díky této sólo variantě si můžete užít partii na relax i sami. Věřím, že u jedné nezůstane, překonat 85 bodů není vůbec lehké (až se vám to někomu povede, dejte vědět, já mám ještě evidentně co trénovat).


Pravidla sólo varianty (Ricky Royal)

Příprava hry:

Hru připravte stejně jako hru dvou hráčů, ale budete potřebovat jen jednu desku hráče pro sebe. Umístěte pět výloh s dílky do jedné řady. Hru začínáte vy (vezměte si žeton prvního hráče).

Průběh hry:

Vy budete hrát podle běžných pravidel. Budete se ale střídat v tazích s fiktivním protihráčem. Pokud si fiktivní protihráč jako první vezme dílky ze středu stolu, vezme si také žeton prvního hráče (dle standardních pravidel) a bude začínat v následujícím kole (přičemž umístí žeton prvního hráče zpět do středu stolu). Fiktivní protihráč nezískává body a nemá vlastní desku hráče. Dílky, které si vezme ve svém tahu, umístěte do víka krabice k ostatním dílkům odstraněným ze hry. Hra končí po 5. kole, když dojdou dílky v pytlíku.

V tahu fiktivního protihráče:

Fiktivní hráč si vždy vybere největší skupinu dílků stejné barvy z výloh. Pokud je na více výlohách stejný největší počet, vezme si skupinu dílků (největšího počtu) nejvíc vlevo. Pokud si má fiktivní hráč vzít dílky z výlohy, kde jsou dva a dva dílky stejné barvy, zvolte jednu z dvojic dílků náhodně. Z prostřed stolu si fiktivní hráč vezme dílky, pouze pokud na výlohách jsou jen jednotlivé dílky. V takovém případě si vezme největší skupinu dílků uprostřed stolu. Pokud je tam více skupin o stejném největším počtu dílků, zvolte jednu z nich náhodně. Jestliže ve středu stolu jsou také pouze jednotlivé dílky, zvolte náhodně jeden dílek z výlohy nejvíce vlevo. Pokud jsou již všechny výlohy prázdné, zvolte náhodně dílek ze středu stolu.

 

 

Azul (Azul)

Autor: Michael Kiesling

Ilustrátor: Phillipe Guérin, Chris Quilliams

Vydavatel: Mindok, Next Move Games

Čeština: ano, lokalizace

Komentáře