Divukraj: Dálava - recenze z pohledu sólohraní
Kdo mě sleduje už delší dobu, určitě ví, že původní Divukraj stále patří mezi mé nejoblíbenější hry vůbec. Dálavu jsem po vydání vzhledem k absenci sólo módu v české verzi úspěšně ignorovala. Nicméně REXhrám se nedávno podařilo přinést doplňující balíček se Sólo rozšířením, a to už jsem nemohla nevyzkoušet. Zajímalo mě, jak si toto sólo bude stát v porovnání s Břitvou a zejména se Soumračnicí z rozšíření Mlžný les, které jsem recenzovala nedávno. Jste také zvědaví?
Počet hráčů: 1-4
(pro hru jednoho hráče je nutné Sólo rozšíření!)
Věk: 10+
Příprava: 5 minut
Sólohra: 45-60 minut
Ve hře Divukraj Dálava se budete spolu se svými zvířecími pomocníky snažit během čtyř ročních období vybudovat město na mořském pobřeží. Kromě toho budete plout loďkou, prozkoumávat oceán a pátrat po úrodných ostrovech a pirátských pokladech.
Komponenty
Co se komponent týče, tak já se osobně nemohu ubránit zklamání. Ne že by byly příšerné, ale ve srovnání s původním Divukrajem, jsou o poznání slabší.
Hned na první pohled je zřejmé, že ilustrace jsou dílem někoho jiného, a ačkoliv některé jsou docela povedené, kvalitám A. Bosleyho se dle mého názoru zdaleka nevyrovnají.
Většina komponent je kartonových, což je oproti nádherným surovinám z původní hry opět velká škoda. Chápu rozhodnutí REXher, že přinést anglickou Kickstarter edici s deluxe surovinami by bylo příliš drahé, a jsem ráda, že dodatečně vydali alespoň sólo mód, o který je retail verze též osekaná, ale hanba Starling Games za tuto cenovou politiku.
No a pak je tu maják. Ještě zbytečnější než strom v Divukraji. Ani jsem se neobtěžovala ho sestavovat, akorát by na stole překážel.
Ještě že nám zůstali alespoň dřevění zvířecí společníci. Tentokrát se jedná o kraby, papuchalky, bobry a kachny.
Z ostrovů, tedy speciálních políček pro umístění pomocníků, použijete v sólu jen jeden v každé partii.
Na konci pravidel najdete mapu celého Divukraje.
Z pohledu sólohraní
Ještě jednou pro jistotu zdůrazním, že pro hru jednoho hráče potřebujete s českou verzí hry nedávno vydané Sólo rozšíření. Jedná se o malý balíček s kartami automy, pravidly a několika žetony.
Vaším oponentem bude kapitánka Beáta (která hraje ráda za kraby). Za tímto sólo módem stojí stejně jako v případě Soumračnice z Mlžného lesa Chrissy Peske, můžeme tu tedy vidět jisté podobnosti v designu. Celkově je ale sólo mód Dálavy přístupnější než Soumračnice. Zároveň je možné kapitánku Beátu využít i ve hře 2-3 hráčů jako dalšího oponenta.
Beáta je řízena balíčkem karet a můžete si vybrat ze 4 obtížností. V první se posouvá loďkou stejně jako hráč, ve druhé za každou růžici o pole navíc. Třetí a čtvrtá obtížnost využívají ještě karty počasí, které různými negativními efekty ovlivňují hráče v každém kole (ve třetí obtížnosti platí pouze vrchní efekt, ve čtvrté oba). Já tyhle efekty, které mi kazí moje budování, ve hrách ráda nemám, ale pokud byste si chtěli hru ztížit, může to být fajn zpestření. Hodně taky záleží, kdy si kterou kartu počasí vytáhnete, někdy vám její efekt v daném kole v podstatě nevadí, jindy velmi.
Automa se ovládá snadno. Buď umisťuje pomocníka na pole dané právě otočenou kartou, nebo vykládá kartu z ruky (případně ze Zátoky) do svého města. Z počátku může být trochu matoucí posouvání žetonů, podle kterých si dobírá karty, a to, že na podzim hraje trochu jinak než v předchozích třech obdobích. Vše je ale přehledně napsané na lama kartičce.
Vzhledem k tomu, že základní Divukraj mám hodně nahraný a i Soumračnice měla obtížnosti hezky pozvolné, rozhodla jsem se začít hrát proti Beátě na druhé obtížnosti. To byla velká chyba. Po třetí drtivé porážce jsem se vrátila k první obtížnosti. V páté hře už se mi ji ale podařilo porazit i na druhou obtížnost, v sedmé dokonce s velikým bodovým náskokem. Pochopila jsem totiž zásadní rozdíl v tom, jak hrát Dálavu oproti původnímu Divukraji. Přestože jsou si hry opravdu velmi podobné, nově přidané aspekty nelze ignorovat, jinak jste bez šance na vítězství. Zároveň to bohužel zužuje možnosti vaší strategie.
Mapy, které zde nahrazují události a odměňují kombinace symbolů na kartách ve vašem městě, mají potenciál přinést obrovské množství bodů. Body na nich se totiž násobí počtem vámi získaných map, takže vám nezbývá než se na jejich zisk soustředit. Stejně tak posun lodí přináší hodně bodů, a musíte se tak chtě nechtě hodně nechat ovlivňovat tím, jaké symboly a klíčová slova jsou zrovna na větrných růžicích.
Kombení karet ve městě, tedy to, co mě na Divukraji nejvíc baví, je tady trochu upozaděné. Provázanost budov a obyvatel zmizela úplně. Místo toho má nyní hráč tři kotvy, jejichž pomocí může vyložit zdarma kartu obyvatele shodného typu (barvy). Zároveň se mi zdají v Dálavě méně významné zelené karty, velmi důležité jsou naopak karty červené (s místem na umístění pomocníka), které v původním Divukraji využívám zřídka, a karty fialové.
Nové pravidlo, které se mi líbí a asi ho budu využívat i v původní hře, zní, že stejné karty v Zátoce (ekvivalent Louky) se dávají na sebe. Vždy je tedy v nabídce 8 různých karet.
Zajímavým prvkem jsou i žetony pokladů, které můžete využít v průběhu hry jako žolíkovou surovinu. Pokud si je ale ušetříte, přinesou vám na konci hry každý dva body.
Závěrem
Dálava je samostatně hratelná hra ze světa Divukraje. Neodehrává se tentokrát v srdci lesa, ale na severním mořském pobřeží. Stejně jako v původní hře budete využívat své zvířecí pomocníky a budovat město v průběhu čtyř ročních období.
Přestože jsou si obě hry velmi podobné, možnosti strategie jsou zde omezenější než v původním Divukraji. Hra je tak přístupnější rodinnému hraní, ale pro zkušené hráče neposkytuje tak vysokou znovuhratelnost.
Pro hraní v jednom hráči budete potřebovat malé Sólo rozšíření. Obsahuje automatického protihráče, kapitánku Beátu Klepítkovou, řízeného balíčkem karet. Má čtyři stupně obtížnosti. Ty náročnější z nich navíc využívají balíček karet počasí plný negativních událostí ovlivňujících hráče v každém kole. Sólo se snadno ovládá a funguje velmi dobře.
Pokud máte rádi původní Divukraj, bohatě si s ním vystačíte, pro sólo ideálně s rozšířením Mlžný les. Narozdíl od série Na křídlech – Na křídlech draků – Na ploutvích, kde jsou hry dostatečně jiné, aby mi dávalo smysl mít všechny, tady tomu tak není.
Dálavu s malým Sólo rozšířením mohu doporučit méně náročným hráčům, kteří ji využijí pro hraní s rodinou a občas si zahrají sami. Já jsem si sólo partie užila, ale poté, co zjistíte, jak hru optimálně hrát, to chce vždy časový odstup, než hrát několikrát po sobě.
Za poskytnutí hry včetně sólo rozšíření na recenzi velmi děkuji vydavatelství REXhry.
Divukraj Dálava (Everdell Farshore)
Autor: James a Clarissa A. Wilsonovi
Autor sólové hry: Chrissy Peske, Tom Peske
Ilustrátor: Jacqui Davis
Vydavatel: REXhry, Starling Games
Čeština: ano, lokalizace
Komentáře
Okomentovat