Maximální warp - recenze z pohledu sólohraní

Sci-fi sice není zrovna můj šálek kávy, ale her čistě pro jednoho hráče v češtině stále není mnoho, takže jsem si nemohla nechat ujít příležitost si tuhle sólovku vyzkoušet na vlastní kůži.

Počet hráčů: 1

Příprava: 2 minuty

Sólohra: 30-50 minut

Autorem hry Maximální warp je Scott Almes, kterého můžete znát jako designéra tzv. „malých velkých“ (před časem jsem recenzovala Malé velké galaxie zde). Tentokrát se ale jedná o čistě sólo hru využívající mechanismus bag-building, tedy postupné budování zásoby žetonů v pytlíku.

Tematicky se stanete pilotem vesmírného stíhače a postavíte se v souboji mateřské lodi s celou flotilou nepřátel. Z počátku nemáte proti přesile šanci, naštěstí se ale můžete před výbuchem svého stíhače pomocí warpu přenést v čase zpět na začátek souboje a být již na nepřátele lépe připraveni. Počet warpů je však omezen.

Ilustrace Tylera Johnsona (který se mimochodem podílel též na vizuálu sólovky Final Girl - v češtině vyjde jako Poslední holka) osobně řadím do kategorie „nenadchne, neurazí“, jako vždy je to ale otázkou vkusu.

Kromě pravidel (která by zasloužila být podrobnější, aby nebylo potřeba dohledávat na bgg), je součástí hry i „příběhová kniha“. Nejedná se však o kampaň, jak by si hráč mohl na první pohled myslet, ale pouze o takový úvod do příběhu hry ve formě krátkého gamebooku, kde máte asi 7x na výběr z několika možností a výsledkem je náhodný set up, který můžete využít v některé ze svých partií. Upřímně mi přijde, že kdyby toto ve hře nebylo, nic se nestane a překladatel by si ušetřil spoustu práce.

Co je ale potřeba vyzdvihnout, je funkční plastový insert (kam se vejdou obalené karty), s naprosto vynikajícími pořadači na žetony, díky kterému je příprava hry hotová za chviličku.

Žetony jsou z kvalitního kartonu (jak vidíte na fotkách), ale pokud si hru oblíbíte, můžete si pro ještě lepší herní zážitek dokoupit žetony akrylové, což oceňuji, protože vždy uvítám mít možnost si hru povýšit na deluxe verzi.

Cílem hry je zničit všechny sekce mateřské lodi před koncem posledního warpu. Pokud to nestihnete a skončí poslední warp, nebo pokud ukazatel trupu vašeho stíhače klesne na nulu, prohráváte.

Desky mateřských lodí jsou oboustranné

Stejně jako desky stíhačů

Já jsem si nejvíc oblíbila Artemis

Každá partie probíhá po určitý počet warpů (kol), který je dán mateřskou lodí, proti níž zrovna bojujete (většinou jsou to čtyři warpy). V každém warpu máte odlišný počet tahů. Warp končí ve chvíli, kdy si máte na konci tahu vytáhnout 5 nových žetonů z pytlíku a už jich tam nemáte dost. Musíte se tedy snažit přidávat do pytlíku další žetony a dobře vybírat, které se vám budou nejvíc hodit. Nové žetony do pytlíku můžete získat jednak jako odměny za zničení nebo vyhnutí se nepřátelům a zároveň je můžete nakupovat za žetony energie. Kromě žetonů energie můžete získat žetony laserů (které potřebujete pro zničení nepřátel), žetony manévrů (potřebné pro vyhnutí se nepřátelům) nebo tzv. POWER žetony (které mají různé speciální efekty). V každé partii máte k dispozici jiné POWER žetony v závislosti na výběru vašeho stíhače (a některé efekty mi přijdou silnější než jiné).

Ve vaší nelehké misi vám mohou pomoci karty schopností. Začínáte s jednou a do každého dalšího warpu vám jedna přibyde (vždy vybíráte ze dvou vytažených). Za jejich aktivaci obvykle platíte pomocí žetonů z vaší zásoby. Některé schopnosti jsou opravdu silné a využila jsem je opakovaně, jiné spíše situačně.

Ukázka karet schopností

Pro každou partii si vyberete jednu z pěti mateřských lodí a jeden ze čtyř stíhačů. Podle údajů na desce mateřské lodi pak složíte balíček karet nepřátel (jsou rozděleny do třech úrovní a z každé použijete vždy jen část karet). Deska vašeho stíhače pak uvádí, jaké speciální žetony v partii použijete. Navíc z 18 karet schopností budete mít pokaždé k dispozici max. čtyři. Jistá variabilita hry je tedy zaručena.

Ukázka karet nepřátel

Na deskách mateřských lodí je též uvedena obtížnost (jedna až čtyři hvězdičky). Ta ale podle mé zkušenosti až tolik nesedí. Každá loď má svoje schopnosti a těmi daná specifická pravidla. Jedním z nich, které najdete na všech mateřských lodích, je, zda je tzv. „chráněná“ nebo „nechráněná“. Snáz porazitelné (a podstatně zábavnější) pro mě byly tzv. nechráněné mateřské lodě, tedy Hydra (obtížnost 2) a Kolonie (obtížnost 4). Sice na vás mohou útočit už od začátku v každém tahu, ale zároveň vy můžete útočit na ně a nemusíte čekat, až se vám podaří zničit všechny karty nepřátel během aktuálního warpu. To mi totiž přišlo velmi obtížné a následně frustrující, když se v dalším warpu opět všichni nepřátelé vrátí navrch balíčku. Tematicky to sice dává smysl, herně mě to ale štvalo. Pokud máte rádi opravdu velkou výzvu a nevadí vám zkoušet to znovu a znovu, zda už to konečně vyjde, budou vám možná naopak chráněné lodě vyhovovat. Mně to tady ale nesedlo, což může souviset s tím, že se nejedná o hru, která by mi byla tematicky blízká.

Maximální warp je bag-buildingovou hrou čistě pro jednoho hráče se sci-fi tematikou vesmírných soubojů. Komponenty jsou kvalitní a v krabici naleznete naprosto vynikající plastový insert včetně pořadačů na žetony, který značně urychluje přípravu hry.

Vzhledem k tomu, že se jedná o hru designovanou přímo pro jednoho hráče, odpadají možné problémy s tím, že by hře v sólu něco scházelo.  Pravidla ale nejsou napsaná úplně ideálně a musela jsem dohledávat odpovědi na různé herní situace na bgg.

Díky různým kombinacím stíhačů a mateřských lodí má hra docela dobrou znovuhratelnost. Pokud vás tedy obtížné „chráněné“ mateřské lodě neodradí od dalších pokusů jako mě.

Jestliže máte rádi čisté sólovky a sci-fi, určitě mohu hru doporučit k vyzkoušení. Jedná se o již druhou sólo hru s velmi podobným tématem na našem trhu, Nebe v plamenech ale využívá umisťování kostek (a řekla bych, že je větší mozkovar), zatímco Maximální warp pracuje s vylepšováním zásoby žetonů a jejich taháním z pytlíku (a oproti druhé zmiňované nezabere až tolik místa na stole). Věřím, že u fanoušků vesmírných soubojů se tak ve sbírce uživí obě.

Já jsem si své partie Maximálního warpu užila, ale z čistě sólovek pořád sáhnu nejradši po Citrusech.

Za poskytnutí hry na recenzi velmi děkuji vydavatelství TLAMA Games.

Maximální warp (Warp´s Edge)