Krajiny Kaskádie - recenze z pohledu sólohraní

Kaskádie
je jednou z mých nejoblíbenějších relaxačních her a mou nejhranější hrou vůbec. Byla jsem velmi zvědavá, co nového Krajiny přinesou, ale zároveň jsem se obávala, jestli se hra nestane zbytečně komplikovanou a překombinovanou. Pokud si kladete podobné otázky, pojďte se společně na rozšíření podívat blíže.

Počet hráčů: 1-6

Sólohra: 20-35 minut

Krajiny Kaskádie přidávají do hry další dílky prostředí, 3 sady bodovacích karet zvířat a zcela nový modul krajin, ve kterém budete moct získávat malé karty přinášející další body a umisťovat do své krajiny krásné dřevěné figurky.

Rozšíření přidává poměrně hodně obsahu. Pokud ho budete chtít přidat do základní krabice (která je stejné velikosti jako krabice Krajin), do původní papírové vložky už se pohodlně neuloží. Můžete se spokojit s pytlíčky, nebo si papírový insert upravit jako někteří hráči na bgg, já jsem se rozhodla si hru vytunit a nechala jsem si vytisknout insert, díky kterému se vše krásně vejde a příprava hry je opět rychlá.

Nové dílky prostředí mají jinak rozvržené typy krajin – hexy s jedním zvířetem mají na sobě nově tři typy krajiny najednou a i ostatní dílky mají trochu jiné členění umožňující je jinak propojovat při přikládání k sobě, než jak jsme byli dosud zvyklí.

Nové sady skórovacích karet zvířat pracují např. také s typem krajiny, na které musí být zvíře umístěno, či pozicí na okraji mapy.

Modul krajin ve hře můžete a nemusíte použít (využívá ho polovina z 20 nových sólo scénářů).

Jediné, co v sólu nebudete potřebovat, jsou žetony zvířat a šišek navíc (aby nedošly v případě hraní v 5 a 6 hráčích).

Sólo funguje stejně jako u základu Kaskádie. Buď můžete hrát standardní hru na překonávání svého skóre, a nebo (což je za mě o tisíc procent lepší) procházet postupně sérii scénářů (které jsou opravdu skvělé). V základní hře jich bylo 15, rozšíření přidává dalších 20 (10 bez modulu krajin, 10 s ním). Každý scénář určuje, jaké bodovací karty zvířat použít, udává případné 1-3 další podmínky a skóre nutné pro výhru. Nové scénáře jsou mnohem lépe popsané (původně v základu byly podmínky určené jen pomocí symbolů, což bylo mnohdy matoucí). Jediné, co by zasloužilo ještě upřesnění v pravidlech, je použití bodovacích karet z modulu krajiny ve scénářích, aby nebudilo zbytečné otázky. Nicméně můj výklad - použít obě ve scénáři vypsané karty a jednu z nich si pak případně zvolit v průběhu hry - se zdá být správný (řešila jsem to na bgg ve vláknu zde).

Modul krajin přidává možnost umístit na některé ze svých destiček prostředí dřevěné figurky krajiny (místo žetonu zvířete) a zároveň získat kartu krajiny, která vám přidá další bodovací podmínky. Figurku krajiny můžete umístit vždy, když máte daný druh biotopu složený z alespoň pěti hexů. Položit ho musíte na právě přikládaný dílek, získaný žeton zvířete tedy musíte umístit na jiný (již dříve umístěný) hex, nebo odhodit. Pro každý biotop můžete mít pouze jednu figurku krajiny (a jednu bodovací kartu). Modul tak přináší další strategické rozhodování a nové možnosti získávání bodů.

Pravidla doporučují při sólo hraní hrát scénáře postupně od 1 do 20, jelikož jejich obtížnost postupně vzrůstá. Prvních deset scénářů nepoužívá modul krajin. Já jsem se zatím zasekla hned na čtvrtém, kde se mi při splnění podmínky (získat 3+ zvířata každého druhu) nepodařilo ani na několikátý pokus získat 90 bodů (naposledy o jeden bod). Mám tedy zase co hrát ještě na dlouhou dobu. Chtěla jsem si ale vyzkoušet i sólo s krajinami, a rozehrála tak i scénáře využívající tento nový modul. Zatím mám úspěšně splněné první čtyři scénáře, tedy 11-14. Baví mě hraní s krajinami i bez nich. Když chci rychlejší přípravu a hru, nebo větší oddechovku, zvolím scénář bez krajin, s využitím nového modulu vzroste herní doba cca o 10 minut oproti klasické hře a je potřeba si hlídat více věcí najednou.

A pokud by vám scénáře nestačily, můžete se pokusit splnit i všech dvacet úkolů pro hru s modulem krajiny, které najdete na konci pravidel.

Krajiny Kaskádie jsou skvělým rozšířením pro již tak vynikající hru. Přináší dokonce tři další bodovací sady zvířat, jinak členěné dílky, a celý nový modul krajin, který přidává další herní rozhodování a možnosti bodování, lehce zvyšuje dobu přípravy a hraní, ale zároveň ho můžete a nemusíte zapojit podle nálady nebo konkrétního scénáře.

Pokud hrajete Kaskádii sólo rádi, můžu rozšíření jedině doporučit. Velká zásoba nových scénářů vás zabaví opravdu na dlouho. Navíc jsou tentokrát i lépe popsané, než v základní hře, a nebudete tak muset tápat, co přesně za podmínku máte za úkol splnit. Znovuhratelnost hry, která byla i v základu díky scénářům velmi dobrá, se tak ještě znásobila.

U mě je Kaskádie i nadále nejhranější hrou a teď je již jasné, že se na první příčce určitě ještě dlouho udrží.

Za poskytnutí rozšíření na recenzi velmi děkuji vydavatelství Mindok.

Krajiny Kaskádie (Cascadia: Landmarks)