Na křídlech draků - recenze z pohledu sólohraní

Když jsem zahlédla fotku oznamující Wyrmspan na instagramu Stonemaier Games, jako první mě napadlo, že se jedná o vtip. Nicméně už při sledování prvního video představení od Mindoku mě hra zaujala a chtěla jsem si ji vyzkoušet. Vzhledem k tomu, že Na křídlech je jedna z mých nejoblíbenějších her vůbec, stále jsem se ale obávala, jestli budou draci dostatečně jiní na to, aby si své místo ve sbírce obhájili. Jak to dopadlo?

Počet hráčů: 1-5

Věk: 14+

Sólohra: 35-60 minut

Hra vychází z původního titulu Na křídlech autorky Elizabeth Hargrave. Pod Na křídlech draků je však podepsána Connie Vogelmann, kterou můžete znát jako designérku hry Včelín (kterou jsem též nedávno recenzovala zde).

Tentokrát nebudete do svých voliér vábit ptactvo, ale stanete se amatérským drakologem v Dračí říši a budete se snažit hloubit jeskyně, lákat do nich nejrůznější druhy draků a zároveň získávat přízeň Dračího bratrstva.

Na první pohled zaujmou krásná kropenatá vajíčka, která jsou za mě nejlepší komponentou hry. Kartonové žetony potravy a mince doufám časem vyměním za deluxe dřevěné a kovové, prvních pár kusů, co se v ČR objevilo, jsem nestihla, a teď se zjevně čeká na dotisk. Ne že by se s kartonovými nedalo hrát, ale mám pocit, že by si hra zasloužila trochu vyšperkovat.

Ačkoliv se mi akvarelové ilustrace Clémentine Campardou (která ilustrovala též např. malou karetní hru Floriferous, o níž jsem psala tady) líbí, celkově na mě vizuál hry působí poněkud mdle.

Dalším bodem, kde by si hra zasloužila vylepšit, je uložení komponent. V krabici najdete dvě zavírací plastové mističky, kam se dají uložit vejce a žetony potravy, zcela ale chybí pořadač na karty (vypůjčila jsem si plastový z Na křídlech, do kterého se alespoň karty draků skvěle vejdou). Hry od Stonemaier Games z poslední doby měly vždy součástí funkční insert (Včelín, Expedice), tak moc nechápu, proč u Na křídlech draků je tomu jinak.

Herně se mi ale "Draci" líbí moc. Rozdílů oproti Na křídlech zde najdeme vícero. Tím nejvýraznějším je asi absence kostek. Místo toho tu najdete nový druh karet jeskyní, které je nutné nejprve vyhloubit, abyste mohli draky na svou desku vůbec umístit (v každém řádku je jedna jeskyně předem vyhloubena) a zároveň vám jejich vyhloubení přinese zajímavé bonusy.

Další výraznou změnou je, že zde není ubývající a dokonce ani fixní počet akcí za kolo. Na začátku kola vždy dostanete 6 mincí, jimiž se za jednotlivé akce platí, v průběhu hry však můžete díky různým bonusům získat mince navíc (nebo naopak nějakou minci použít na přilákání draka a mít tak o akci míň – někteří draci místo žetonů zdrojů a/nebo vajec vyžadují odhození mince).

Další novinkou je deska Drakologie, na kterou v každé partii umístíte jednu ze čtyř destiček Dračího bratrstva. Pohyb po ní vám bude přinášet opět zajímavé bonusy, ale i možnost získat body na konci hry.

Vejce jsou v Na křídlech draků vzácnější, na jejich zisk tu nenajdete speciální akci. Vše si tak musíte lépe naplánovat a nakombinovat. Opakované spouštění akce jednoho řádku v jednom kole vás navíc bude stát 1-2 vejce a je možné ho spustit za kolo maximálně třikrát.

Najdete zde ale i známé prvky. Karty draků mají efekty při vyložení, při průzkumu (=spuštění akcí řádku), na konci kola i na konci hry (jak můžete znát z různých rozšířeníNa křídlech). Novinkou jsou karty mláďat, která poskytují silný bonus, ve chvíli kdy dospějí (=po třetí spustíte jejich efekt).

Pro každé kolo bude opět společný veřejný úkol (vylosujete z větší nabídky destiček, což zvyšuje znovuhratelnost). Líbí se mi, že zde je přímo na destičkách vypsána základní hodnota, kolik bodů získá Automa ve kterém kole hry, a není tak nutné ji dohledávat v referenčních kartičkách.

Náhoda je zde oproti Na křídlech eliminována jednak absencí krmítka s kostkami, a za druhé tím, že ve hře nejsou žádné tajné osobní úkoly.

Sólo mód je řešený opět vynikající automou, za kterou stojí David J. Studley z Automa Factory (stejně jako u Na křídlech i Včelína). Ovládání automy je super jednoduché. Otočíte kartu, posunete žeton o uvedený počet polí na desce Drakologie, případně občas obnovíte nabídku karet draků, přidáte nebo odeberete minci na/z destičky veřejného úkolu, nebo seberete kartu draka a/nebo jeskyně a umístíte kostičku na uvedené políčko Dračího bratrstva.

Máte na výběr ze 3 úrovní obtížnosti a případně ještě speciální modul Šmodrch, který má přidávat do hry větší pocit interakce s Automou, protože některé její posuny na desce Drakologie závisí na počtu vámi vyhloubených jeskyních. I modul Šmodrch má tři různé obtížnosti, přičemž první obtížnost tohoto modulu mi přišla náročnější než standardní první obtížnost. Mně osobně nejvíc vyhovuje standardní prostřední obtížnost, modul Šmodrch za mě zbytečně zdržoval jinak bleskurychlé vyhodnocování karet Automy. Věřím ale, že některým hráčům bude pocit větší interakce vyhovovat.

Na křídlech draků je karetní engine building vycházející z populární hry Na křídlech tentokrát zasazený do fantasy Dračí říše. Nejedná se však o pouhý reskin, hra obsahuje mnoho změn, které ji činí sice komplexnější (je potřeba více plánování), ale zároveň na mě přesto působí tak nějak pohodovějším uvolněnějším dojmem. Málo kdy se stane, že bych se při hře zasekla a neměla co dělat. Ubylo také náhody díky absenci kostek a osobních úkolů a hra více odměňuje různými bonusy (pokud si jejich zisk dobře naplánujete).

Sólo mód je řešený opět vynikající Automou, jejíž vyhodnocování je ještě rychlejší než u původního Na křídlech. Zároveň poskytuje dostatečnou výzvu, kterou si můžete upravit zvolením vhodné obtížnosti.

K čemu mám výhrady je vizuál hry (což je ovšem subjektivní) a nedostatečně řešené uložení komponent (zejména absence pořadače na karty). V tomto jsem u her od Stonemaier Games zvyklá na lepší standard.

Celkově však hodnotím hru velmi kladně, Na křídlech je srdcovka, která jí rozhodně zůstane, nicméně Na křídlech draků si zaslouží své místo na poličce vedle ní. Jsem ráda, že mám obě, a věřím, že se budou pravidelně dostávat na stůl i nadále.

Za poskytnutí hry na recenzi velmi děkuji vydavatelství Mindok.

Na křídlech draků (Wyrmspan)

Autor: Connie Vogelmann